چکیده:
عدم درک درست مفاهیم علمی سبب انحراف از اهداف و قابلیّت بسط پیدا کردن مفاهیم و استحکام یادگیری دربارهی مطالب علوم مورد مطالعه میگردد. حال اگر مفهوم مورد نظر از نظر علمی انتزاعی و از مفاهیم غیرقابل درکی مانند برخی مفاهیم شیمی باشد، شناخت کج فهمیها و مقابله با آنها بسیار ضروریتر خواهد بود. استوکیومتری دانش مطالعهی روابط کمّی در موادّ و واکنشهای شیمیایی است، بنابراین یکی از منابع مهمّ ایجاد کجفهمیهای شیمی، بحث دشوار استوکیومتری است. در پژوهش حاضر میزان درک دانشجومعلّمان رشتهی آموزش فیزیک از موضوعات مرتبط با بحث استوکیومتری مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمع آوری اطّلاعات از دانشجویان خواسته شد بر اساس دانش گذشته، ارتباط و نسبت مفاهیم استوکیومتری، موازنه کردن، معادله شیمیایی و قانون پایستگی جرم را به صورت یک نقشهی مفهومی بیان کنند. پاسخهای دانشجویان جمع آوری و پس از بررسی، پاسخهای درست و پاسخهای دارای کج فهمی استخراج گردید. مطابق یافتههای این تحقیق مشخص گردید بیشتر دانشجویان در بیان ارتباط این مفاهیم با یکدیگر ناتوان هستند و تعدادی از آنها از عبارتهای نادرست و دارای کج فهمی استفاده میکنند.
Misconceptions in science lead to deviations from the goals and the ability to expand the concepts and strengthens the learning the content of the sciences being studied. In the case of abstract and incomprehensible concepts such as some chemical concepts, It will be much more important to recognize and deal with misunderstandings. Stoichiometry which is the study of quantitative relationships between materials in chemical reactions is one of the most important sources of chemical misconceptions because of its difficulty. In the present study, understanding of physics education students about the concepts related to the stoichiometry and the law of conservation of mass have been studied. To gather information, students were asked to describe the relationship between the concepts of stoichiometry, balancing, chemical equation, and the law of conservation of mass as a concept map based on own prior knowledge. Student responses were collected, investigated and their misconceptions extracted. According to the findings of this study, most of the students are unable to construct the correct relations between these concepts and some of them use incorrect phrases and phrases containing misconceptions.
خلاصه ماشینی:
مطالعه و بررسي درک دانشجومعلمان رشته آموزش فيزيک از مفاهيم مرتبط با قانون پايستگي جرم و استوکيومتري و استخراج کج فهميهاي آنها مسعود سعادتي ١* ، عليرضا خدائي٢ ١ گروه علوم پايه ، دانشگاه فرهنگيان ، تبريز، ايران ٢دانشجوي آموزش شيمي، دانشگاه فرهنگيان ، تبريز، ايران چکيده عدم درک درست مفاهيم علمي سبب انحراف از اهداف و قابليت بسط پيدا کردن مفاهيم و استحکام يادگيري درباره ي مطالب علوم مورد مطالعه مي گردد.
براي جمع آوري اطلاعات از دانشجويان خواسته شد بر اساس دانش گذشته ، ارتباط و نسبت مفاهيم استوکيومتري ، موازنه کردن ، معادله شيميايي و قانون پايستگي جرم را به صورت يک نقشه ي مفهومي بيان کنند.
با توجه به اهميت موضوع استوکيومتري، در اين پژوهش ميزان درک دانشجومعلمان رشته آموزش فيزيک از مفاهيم مرتبط با استوکيومتري و قانون پايستگي جرم مطالعه شده است .
اين تحقيق با هدف بررسي درک دانش آموزان سال دوازدهم درباره سه موضوع قانون پايستگي جرم ، موازنه واکنش ها و استوکيومتري انجام شده است .
درصد انواع پاسخ هاي داده شده از سوي دانشجومعلمان به رابطه بين موازنه کردن و قانون پايستگي جرم يک نفر از دانشجويان که معادل ٥ درصد آنها ميشود پاسخ مشخص شده با کد ٤ را نوشته است .
In the present study, understanding of physics education students about the concepts related to the stoichiometry and the law of conservation of mass have been studied.
Keywords: Misconception, Chemistry Education, Stoichiometry, The Law of Conservation of Mass, Balancing / *Corresponding Author: ( m.