چکیده:
کتابهای درسی نقش مهمی در درک و یادگیری دانشآموزان داشته و بررسی آنها از نقطه نظرهای متفاوت امری ضروری و لازم است. در این راستا استفاده از تجربه دبیران میتواند منبع قابل اعتمادی برای بررسی و بهبود محتوای کتب آموزشی باشد. هدف از نگارش این مقاله بررسی مزایا و معایب کتاب شیمی پایه دهم از دیدگاه دبیران است. از آنجا که این کتاب نونگاشت بوده و احتمالاً نقاط ضعف و قوت آن به طور کامل تحلیل و بررسی نشده است، بنابراین پژوهش در مورد چالش های این کتاب درسی ضروری به نظر میرسد. به منظور انجام این پژوهش پرسشنامهای در اختیار دبیران شیمی قرار دادهشده و نتایج حاصل از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاست. از مهمترین نتایج حاصل شده در مورد ضعف کتاب درسی می توان به ارائه جسته و گریخته و حجم بالای مطالب اشاره کرد، همچنین ارتباط نزدیک با زندگی روزمره را می توان از ویژگیهای مثبت این کتاب درسی برشمرد. در این مقاله پیشنهاداتی برای بهبود و تقویت کتاب درسی نیز ذکر شده که با استفاده از آنها می توان بازدهی تدریس و یادگیری دانشآموزان را افزایش داد.
Textbooks have a very important role in students’ understanding and their learning and analyzing them from different points of view is essential and necessary. In this way, teachers can be very helpful and their experiences may be considered as a reliable source to improve textbooks. The goal of this article is investigating the first high school chemistry textbook and trying to find it’s pros and cons from the teachers’ point of view. This book is newly published and probably its pros and cons has not been analyzed, so investigating about this book’s challenges seems necessary. In order to conduct this research, a questionnaire was provided to the chemistry teachers and the results were analyzed. The results show some disadvantages (such as heavy and content dispersion) and advantages (such as close relation with real life) which is presented in the following. Also, some suggestions will be mentioned to improve the efficiency of this educational book and enhance the students’ learning.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله با در نظر گرفتن ويژگي هاي مهم يک کتاب درسي ، مشکلات کتاب شيمي پايه دهم و مسائلي که دبيران در تدريس با آن ها مواجه هستند، مورد بررسي قرار گرفته است .
در سال ١٣٩٦ فرشته شيردژم و سارا تهمتن محتواي کتاب شيمي دهم را از نظر فعال و غير فعال بودن بر اساس تکنيک ويليام رومي در مقاله اي مورد تحليل قرار دادند.
در پژوهش هايي نيز محتواي هر فصل به صورت جداگانه با تکنيک ويليام رومي مورد تحليل و بررسي قرار گرفته که از آن جمله مي توان به تحقيق سوسن نادري اشاره کرد که محتواي فصل سوم شيمي پايه دهم را با روش ويليام رومي مورد بررسي قرار داده و ضريب درگيري متن و تصاوير اين فصل را به ترتيب برابر ٠/٤٣ و ٠/٣٨ گزارش کرد (نادري ، ١٣٩٧).
در پژوهش ذبايحي ، عبدالهي و اکبرنژاد نيز فصل اول اين کتاب با استفاده از تکنيک ويليام رومي مورد بررسي قرار گرفته و ضريب درگيري متن و تصاوير به ترتيب برابر ٠/١٢ و ٠/٤٢ گزارش شده است .
بحث و نتيجه گيري از تحليل و بررسي پاسخ هاي دريافت شده در پرسشنامه نتايج زير به دست آمده است : • از نظر بسياري از دبيران شرکت کننده در پژوهش حاضر مهم ترين ضعف اين کتاب درسي، حجم بالاي مطالب و ارائه جسته و گريخته آن ها مي باشد.
Keywords: Textbook, Chemistry education, High school grade one, Chemistry teachers / *Corresponding Author: ( arefeh.