Skip to main content
فهرست مقالات

رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی‌شناختی، رویکرد موضوع‌محور یا رویکرد دریافت احساس و معنا

نویسنده مسئول:

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (11 صفحه - از 1 تا 11)

چکیده:

به نظر می‌رسد انتقادات وارد بر غفلت نسبت به حوزۀ هنر و زیبایی‌شناسی در کشور بیشتر ناظر به بحث آموزش فعالیت‌های خاص هنری و جایگاه فرعی آن در برنامه درسی در جهت رشد استعدادهای هنری دانش‌آموزان است. هرچند تربیت هنری به معنای فعالیت‌های خاص، درخور توجه است اما به نظر می‌رسد که تربیت زیبایی‌شناختی به‌عنوان فرابرنامه‌درسی در نظام آموزش‌وپرورش کشور مورد بی‌توجهی افزون‌تری است و مفهوم‌پردازی جامعی از این نوع تربیت در نظام آموزش‌وپرورش کشور به‌خصوص از منظر اسلامی صورت نگرفته ‌است. در این پژوهش با بررسی آراء فلسفی ملاصدرا؛ به رویکرد برگزیده وحدت‌گرای تشکیکی رسیده و با توجه به اینکه رویکرد دریافت احساس و معنا ناظر به رویکرد وحدت‌گرای تشکیکی است، به تبیین ضرورت تغییر در رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی‌شناسی به رویکرد دریافت احساس و معنا به‌منزلۀ رویکرد اصلی و رویکرد موضوع‌محور به‌منزلۀ رویکرد مکمل، پرداخته شده است.

It seems that the critique of negligence in the field of art and aesthetics in the country tends to focus on the training of special artistic activities and its subordinate role in the curriculum for the development of students' artistic talents .Although artistic education implies certain activities, it seems that aesthetic education seems to have been overlooked as a phrasebook in the educational system of the country. A comprehensive conception of this kind of education in the country's educational system has not been made especially from the Islamic perspective. In this study, Mulla Sadra's philosophical views have come to be the subject of a unanimous approach. The approach of feeling and meaning is based on a linguistic unilateral approach. Therefore, in this research, the necessity of changing the approach of artistic education and aesthetics to the approach of feeling and meaning as the main approach and subject-centered approach is considered as complementary approach.

کلیدواژه ها:

رویکرد ، موضوع محور ، دریافت احساس و معنا ، ساحت تربیت هنری و زیبایی-شناسی

artistic education and aesthetics ، feeling and meaning ، Subject ، Approach ، centered


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.