چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اعتباربخشی مؤلفههای برنامه درسی حل مسئله بهمنظور آموزش دانشجویان پرستاری انجام پذیرفت. روش پژوهش، ترکیبی بوده (کیفی از نوع اکتشافی و کمی از نوع پیمایشی) بدینصورت که ابتدا از طریق فیشبرداری متون و مصاحبه نیمهساختاریافته با 12 نفر (6 متخصص برنامه درسی و 6 مدرس پرستاری) که به روش هدفمند ملاک محور نمونهگیری شده بودند مؤلفههای برنامه درسی شناسایی و سپس از طریق توزیع پرسشنامه بین 40 نفر (20 متخصص برنامه درسی که بهصورت هدفمند ملاک محور انتخاب شده بودند و 20 مدرس پرستاری که مورد سرشماری قرار گرفتند) مورد اعتباربخشی قرار گرفت. لازم به ذکر است که روایی پرسشنامه از طریق سنجش خبرگان (که سبب حذف 22 مؤلفه از 77 مؤلفه شد) و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (بیش از 92/.) مشخص شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی (جداول، نمودار و ...) و آمار استنباطی (خی دو) استفاده شد. در پایان یافتههای پژوهش نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و مدرسان پرستاری، 55 مؤلفه باقیمانده از 77 مؤلفه مربوط به اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی در الگوی مذکور را تأیید نمودهاند؛ بنابراین الگوی تهیه شده میتواند در پرورش مهارتهای حل مسئله دانشجویان نقش بسزایی داشته باشد.
The present study was conducted with the aim of designing and validating the components of problem solving curriculum for nursing students in Iran. The present study is a mixed method research (qualitative and quantitative) that its qualitative section was Identification of problem solving curriculum components and this section was conducted through taking notes of texts and semi-structured interview with 12 people (6 curriculum specialists and 6 nursing instructors) who were sampled in a targeted way. Its quantitative section was used to validate the curriculum and it was surveyed by distributing questionnaires between 40 people (20 curriculum specialists who have been chosen purposefully and 20 nursing instructors who were counted). It should be noted that the validity of the questionnaire was determined through experts’ assessment (which eliminated 22 components from 77 components) and its reliability was determined through the Cronbach’s alpha coefficient (more than 92%). Descriptive statistics (tables, charts, etc.) and inferential statistics (Chi-square) were used to analyze the data. In the end, the findings of the research indicated that more than 85% of curriculum specialists and nursing instructors have approved 55 remaining components of 77 components related to goals, content, teaching and learning methods, and evaluation in the model. Therefore, the model can play a great role in developing students’ problem-solving skills.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: مؤلفه، برنامه درسی حل مسئله، آموزش پرستاری Identification and validation of problem solving curriculum components for nursing students education AzitaDelfan Azari, Majid Aliasgari, Kamiyan Khazaei Kouhpar, Javad Soleymanpoor 1 Ph. D Student of Curriculum, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Component, Problem Solving Curriculum, Nursing Education مقدمه واژه برنامه درسی یا کریکیولم (Curriculum) از ریشه لاتین ریس کورس (Race Course) گرفته شده و به معنی میدان مسابقه و یا فاصله و مقدار راهی است که افراد باید طی کنند تا به هدف مورد نظر دست یابند.
از سوی دیگر در بین پژوهشهای انجام شده نیز مطالعهای درزمینۀ شناسایی و اعتباربخشی مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر پرورش مهارتهای حل مسئله برای رشته پرستاری مشاهده نشد ه و مطالعات انجام گرفته شده درزمینۀ مذکور نبوده است برای مثال؛ بایندر سیویک (Bayindir Cevik) و الگان (Olgun, 2015) در یک مطالعه از نوع تداومی و همبستگی اثر مهارتهای حل مسئله بر کاربرد فرایند پرستاری توسط 71 پرستار در ترکیه را مورد مطالعه قرار داده و بر اساس اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه و مشاهده نشان دادند که مهارت حل مسئله سبب افزایش موفقیت افراد در اجرای فرایند پرستاری خواهد شد.
Designing and validating a desirable model of curriculum with emphasis on developing students’ problem solving skills in Iranian elementary school social studies course, Journal of Leadership and Educational Management, Islamic Azad University of Garmsar, 10(3), 9-27.