چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان کاربرد مدلهای طراحی آموزشی در ارزیابی دوره های آموزش الکترونیک در نظام آموزش عالی ایران صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری – تحلیلی بر اساس روش پریسما بوده است. یافته ها حاکی از آن است که توجه به استفاده از الگوهای طراحی آموزشی از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده و توجه به استفاده از الگوهای طراحی آموزشی در ارزیابی دوره های الکترونیکی بسیار کم بوده و در ایران بیشتر از الگوی گانیه بهره گرفته شده است. بنابراین شناخت قابلیت ها و امکانات محیط یادگیری الکترونیکی و انتخاب الگوی طراحی آموزشی متناسب با آن دو عامل مهم و اثرگذار در طراحی محیط های یادگیری می باشد که بر شکل گیری عناصر برنامه وروابط بین آنها تاثیر می گذارند تا نتایج یادگیری دلخواه و مورد انتظار برای یادگیرنده حاصل شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین شناخت قابلیت ها و امکانات محیط یادگیری الکترونیکی و انتخاب الگوی طراحی آموزشی متناسب با آن دو عامل مهم و اثرگذار در طراحی محیط های یادگیری می باشد که بر شکل گیری عناصر برنامه وروابط بین آنها تاثیر می گذارند تا نتایج یادگیری دلخواه و مورد انتظار برای یادگیرنده حاصل شود.
اناری نژاد و همکاران (1389)معتقدند که برای سنجش میزان موفقیت یک محیط یادگیری الکترونیکی، لازم است عوامل اصلی و کلیدی موثر در انجام موفقیت آمیز برنامه های آموزش الکترونیکی شامل الگوها وعناصر وابعاد زیربنایی طراحی آموزشی شناسایی و بررسی گردد(اناری نژاد، 1389).
پژوهش های زیادی در زمینه مشخص کردن دلایل عدم پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است و نتایج نشان می دهد که یکی از عوامل تاثیر گذار بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان، کیفیت تدریس و چگونگی ارائه درس می باشد بیان هدف های صریح آموزشی ، بیان درس به زبان قابل فهم، ارائه درس به شکل ساختار یافته، فعال بودن شاگرد در جریان آموزش، ارتباط داشتن مطالب جدید با مطالب قبلی ضمن افزایش کیفیت تدریس و ارائه آموزش، باعث افزایش یادگیری می شود و وجود الگویی آموزشی که تمام این عناصر را داشته باشد ، می تواند وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برساند(بیرمی و لیاقت دار، 1388).
احمد پور و همکاران (1389) درپژوهشی به بررسی و تحلیل مدلهای طراحی آموزشی در آموزش الکترونیکی پرداخته است که نتایج این پژوهش از این نظر که دقت در انتخاب الگوهای طراحی، شیوه های آموزشی، مخاطبان و...
Exploring the use of instructional design models for web based instruction in higher education:a modified Delphi study.