چکیده:
مهارتهای زندگی یکی از راهبردهای مهم و ضروری است که تلاش میکند از طریق افزایش توانایی کودکان و نوجوانان،مهارتهای زندگی یکی از راهبردهای مهم و ضروری است که از طریق افزایش توانایی کودکان و نوجوانان، ظرفیت آنان را در جهت مقابله با چالشها و کشمکشهای زندگی ارتقا میدهد و فرد را در برابر مشکلات ایمن میسازد. ژانر ادبی رمان، قالب مناسبی برای انتقال مهارتها و تقویت آنها در کودکان و نوجوانان است. هدف این پژوهش بررسی مهارتهای زندگی (همدلی، تصمیم گیری، حل مساله، خودآگاهی، مهارت فردی و تفکرخلاق) در رمانهای فرهاد حسنزاده و اریش کستنر (Erich Kastner) است. روش پژوهش به صورت تحلیل کمی و کیفی محتوای آثار است. نتایج پژوهش نشان داد که مهارت همدلی، نسبت به دیگر مهارتها، کاربرد بیشتری در آثار حسنزاده و کستنر دارند. مهارتهایی نظیر، تفکر انتقادی، تفکر خلاق و مهارت حل مساله بسامد کمتری داشتهاند. نکته دیگر اینکه مهارتهای زندگی در آثار فرهاد حسنزاده در مقایسه با اریش کستنر، بسامد بیشتری دارند.مهارتهای زندگی یکی از راهبردهای مهم و ضروری است که از طریق افزایش توانایی کودکان و نوجوانان، ظرفیت آنان را در جهت مقابله با چالشها و کشمکشهای زندگی ارتقا میدهد و فرد را در برابر مشکلات ایمن میسازد.
خلاصه ماشینی:
بررسي تطبيقي مهارت هاي زندگي در رمان هاي(نوجوانان ) اريش کستنر و فرهاد حسن زاده حميد رضايي * سجاد نجفي بهزادي ** دانشگاه پيام نور دانشگاه شهرکرد چکيده مهارت هاي زندگي يکي از راهبردهاي مهم و ضروري است که از طريق افزايش توانايي کودکان و نوجوانان ، ظرفيت آنان را در جهت مقابله با چالش ها و کشمکش هاي زندگي ارتقا ميدهد و آنان را در برابر مشکلات ايمن ميسازد.
هدف اين پژوهش بررسي مهارت هاي زندگي (همدلي، تصميم گيري، حل مسئله ، خودآگاهي، مهارت فردي و تفکرخلاق ) در رمان هاي فرهاد حسن زاده و اريش کستنر (Erich Kastner) است .
يکي از راه هاي مهم و مناسب براي آموزش مهارت هاي زندگي به کودکان و نوجوانان ، ژانر داستان و رمان است .
پيشينه ي پژوهش درباره ي مهارت هاي زندگي در رمان هاي نوجوان اريش کستنر و فرهاد حسن زاده ، پژوهشي صورت نگرفته ، اما درباره ي مهارت هاي زندگي، پژوهش هايي انجام شده که به بعضي از آنان اشاره ميشود: کريمي و همکاران (١٣٩٦) در مقاله ي «بررسي تاثير مهارت هاي زندگي به روش قصه گويي بر مولفه هاي خلاقيت دانش آموزان ابتدايي» به اين نتيجه رسيده اند که آموزش مهارت هاي زندگي به روش قصه گويي موجب افزايش خلاقيت دانش آموزان ابتدايي ميشود.
دليل انتخاب رمان ها(کلاس پرنده ، خواهران غريب از کستنر، هستي و زيبا صدايم کن از حسن زاده ) يکي، شهرت نويسندگان در بين مخاطبان ، تيراژ زياد آثار، برجسته بودن رمان هاي دو نويسنده و کاربرد مولفه هاي مهارت هاي زندگي در آثار آن ها بود.