چکیده:
مفسران قرآن در تلاشهای تفسیری خود بینیاز از مراجعه به قرائات قرآن نبودهاند، ازاینرو، اگرچه برخی از قرآنپژوهان، قرآن و قرائات را دو حقیقت متغایر به شمار آوردهاند؛ اما ایشان اهتمام به قرائات را در مواجهه با تفسیر قرآن، اجتنابناپذیر دانستهاند. در این میان میتوان از تفسیر روض الجنان بهعنوان اولین تفسیر شیعی به زبان فارسی که در مواجهه با اختلاف قرائات به نقل و ارائه نظر پرداخته است، یاد نمود. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، رویکرد رازی در مواجهه با قرائات گوناگون را بررسی نموده و در پایان بر این باور است که وی در تبیین تفسیر آیات به قرائت خاصی ملتزم نبوده است، بلکه با ذکر موارد اختلاف با ملاکهای مختلف روایی، ادبی، تفسیری و ... سعی در ترجیح یک قرائت دارد. این قرائت در برخی موارد قرائت حفص از عاصم نیست. همچنین گاهی برداشتهای تفسیری مفسر از ترجیح قرائت او تأثیر پذیرفته است.
The commentators of the Qur'an in their interpretive efforts have not been needless to refer to the Qur’anic readings (qira'at). Therefore, although some Qur'anic scholars have considered the Qur'an and the recitations as two different facts. However, they considered the diligence of recitations in facing the interpretation of the Qur'an to be inevitable. Among these, the interpretation of Rawd al-Jannan can be mentioned as the first Shiite commentary in Persian that has quoted and presented opinions in the face of differences in readings. This descriptive-analytical study examines Razi's approach in the face of various readings and eventually believes that he was not required to explain the interpretation of the verses to a specific reading, but by mentioning the differences with different narrative, literary and interpretive criteria and ... tries to prefer a single reading. In some cases, this reading is not the reading of Hafs from Asim. Also, sometimes the commentator's interpretive perceptions have been influenced by his reading preference.