چکیده:
هدف پژوهش ارزیابی کیفیت برنامه درسی در حال اجرای دوره کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان است. روش گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی است. ابعاد مورد بررسی، پژوهش محوری، مساله محوری، مدیریت کلاس درس، روشهای آموزش فعال، مهارت ارزشیابی و بهره مندی از مباحث علمی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی ورودی ۱۳۹۴، دانشگاه فرهنگیان، تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامهای است که توسط محققان طراحی شد و بعد از تایید روایی و پایایی(0.95)، توسط جامعه آماری تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t تک گروهی و نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در سطح متوسط رو به پایین قرار داشت، اما در ابعاد مهارت ارزشیابی و مدیریت کلاس درس دانشجو معلمان رضایت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها داشتند و مطلوب گزارش شدند؛ در مولفه های مساله محوری و روش های آموزش فعال، برنامه درسی در سطح کیفی تقریبا نزدیک به متوسط بوده و تا حد کمی نامطلوب و از حیث مولفه های پژوهش محوری و بهرمندی از مباحث علمی در سطح کیفی تاحدی نامطلوب قرار داشت و از دیدگاه دانشجو معلمان، برنامه درسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر، اصلاح و بازنگری است.
The purpose of this study was to evaluate the quality of the curriculum of biology Education at Farhangian University. The method of data collection in this study is documentary and survey.The dimensions studied are research-oriented, problem-centered, classroom management, active teaching methods, evaluation skills, and the benefit of scientific discussions. The statistical population of the study consisted of all male and female student biology Education (input 2015), Farhangian University. The data collection tool was a questionnaire designed by the researchers and completed by the statistical community after confirming its validity and reliability. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics by one-way t-test and SPSS software. The results showed that students' satisfaction with the quality of the curriculum was at a moderate level. But in terms of evaluation skills and classroom management, students were more satisfied with the other components. In the problem-oriented components and active teaching methods, the curriculum at the qualitative level was almost close to average and was somewhat unsatisfactory, and in terms of the research-oriented components and the use of scientific topics, it was somewhat unsatisfactory at the qualitative level. And from the perspective of student teachers, the curriculum of biology education at Farhangian University needs to be changed, refined, and revised.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد میزان رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در سطح متوسط رو به پایین قرار داشت، اما در ابعاد مهارت ارزشیابی و مدیریت کلاس درس دانشجو معلمان رضایت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها داشتند و مطلوب گزارش شدند؛ در مولفه های مساله محوری و روش های آموزش فعال، برنامه درسی در سطح کیفی تقریبا نزدیک به متوسط بوده و تا حد کمی نامطلوب و از حیث مولفه های پژوهش محوری و بهرمندی از مباحث علمی در سطح کیفی تاحدی نامطلوب قرار داشت و از دیدگاه دانشجو معلمان، برنامه درسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر، اصلاح و بازنگری است.
جدول 1- توزیع فراوانی جامعه آماری بر اساس محل تحصیل و جنس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر همین مبنا، توزیع درصد فراوانی جامعه آماری در نمودارهای زیر آمده است ( شکل 1 و شکل 2) (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 1- توزیع فراوانی جامعه آماری براساس جنسیت شکل 2- توزیع فراوانی جامعه آماری براساس محل تحصیل نتایج آمار استنباطی با توجه به مساله اصلی پژوهش که ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی بوده است، به طراحی سوالات فرعی با مولفه های پژوهش محوری، مساله محوری، روش های آموزش فعال، مهارت مدیرت کلاس و مهارت ارزشیابی و بهرمندی از مباحث علمی پرداخته شد و نتایج ذیل حاصل گردید.
درابتدا لازم است میانگین نظری پژوهش مساله بودن برنامه درسی کسب شده محاسبه شود با توجه به اینکه تعداد سوالات کل 4 گویه میباشند و پاسخ به هرگویه براساس طیف لیکرت از صفر تا چهار می باشند لذا بالاترین نمره ممکن (16=4×4) و کمترین نمره (0=0×4)که دامنه نمرات این سوالات (16=0 - 16)است.