چکیده:
مخاطبان، مهمترین سرمایۀ رسانههای جمعی محسوب میشوند. از اینرو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغهها اصلی سازمانهای رسانهای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمانهای تجاری است. برندینگ برای هر سازمان رسانهای ، ارزشی ویژه ایجاد میکند، باعث تمایز آن با رقبا میشود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق میکند. یکی از راهکارهای جذب و حفظ مخاطب، ایجاد برند برای رسانههای خبری است. هدف از انجام این تحقیق، پاسخگویی به این سؤال است که: چه عواملی در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند؟ برای پاسخ به این سؤال از روش «متاسنتز» استفاده کردهایم. جامعۀ آماری این تحقیق، مطالعات کیفی است که با موضوع برند رسانه بهویژه برند رسانۀ خبری در بازۀ زمانی سالهای 2000 تا 2017 منتشر شدهاند. با استفاده از تحلیل محتوا، درمجموع، تعداد 87 کد، 18 مفهوم و 5 مقوله برای برند رسانۀ خبری کشف و برچسبگذاری شدند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عواملی چون: اداره و سازمان، پیام، ارتباطات، مخاطبان و ارزشها در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند.
Attracting and retaining the audience is one of the main problems of mass media. The audience is the most important asset of any media, and the concern to attract and retain audiences in the media is like concern for profitability in business. One of the ways to attract and retain audience is creating a brand for the media. The purpose of the present research is to answer the question of what factors affect to create a brand for news media. To answer the question, we used the meta-synthesis method. The statistical population of this research is qualitative articles that have been published on the media brand, in particular the news media brand, between 2000 and 2017. Using content analysis, a total of 87 codes, 18 concepts and 5 categories for the brand of news media were discovered and labeled. Findings showed that the agents of organization, message, communication, audience and values are effective in creating a brand for news media.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمی مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه / سال دوم / شماره ٤ (پیاپی ٦) / زمستان ١٣٩٨/ ٣٠-١١ Quarterly Scientifc Journal of Interdisciplinary Studies in Communication Media 2020 vol2 No4(6) 11-30 شناسایی عوامل تأثیرگذار در برند شدن رسانۀ خبری اسماعیل افقهی ١، علی حمیدی زاده ٢، اعظم میرزمانی ٣ سیدحسین شرف الدین ٤ تاریخ دریافت : ٩٨/٦/١٠ تاریخ پذیرش : ٩٨/٨/٢٠ چکیده مخاطبان ، مهم ترین سرمایۀ رسانه های جمعی محسوب می شوند.
درواقع ، متاسنتز به گروهی از رویکردها و روش ها اطلاق می شود که 1- Andreas Baetzgen 2- Jorg Tropp 3- Isabelle Krebs 4- Gabriele Siegert 5- Meta-synthesis برای سنتز و ترکیب یافته های مطالعات کیفی با هدف ارائۀ تفسیری جدید از پدیده تلاش می کنند (نجفی ، ١٣٩٢: ٣٢١).
مقولات و مفاهیم مرتبط با آنها که در این تحقیق بدست آمده است اداره و سازمان پیام ارتباطات مخاطبان ارزش ها هویت رسانه اصول روزنامه نگاری اعتبار پیام روابط عمومی تصور مخاطب خبری حرفه ای تشکیلات رسانه ارزش ویژه پیام بازخورد وفاداری مخاطب روزنامه نگاری بازارمحور خبری معماری رسانه نوآوری در تولید شناخت مخاطبان بازاریابی و تبلیغات شخصیت رسانه خبری و ارائۀ پیام هدف اعتبار منبع توسعه پیام همگرایی رسانه ای ١) اداره و سازمان : یکی از عوامل ایجاد برند رسانۀ خبری ، اداره و سازمان است .