چکیده:
هدف این پژوهش، تبیین وجوه تمایز رئالیسم و ناتورالیسم ، بهعنوان دو سبک عمده ، در حوزه هنر سینما است. برای این منظور، نخست زمینههای تاریخی شکلگیری این دو مکتب و مضامین محوری آنها را مرور میکنیم. سپس با استفاده از رهیافت مطالعه موردی مقایسهای، نسبت دو فیلم از سینمای ایران («جدایی نادر از سیمین» و «ابد و یک روز») را برای نمونه با ویژگیهای درون مایهای و زیباییشناختی دو سبک مذکور بررسی مینماییم تا معلوم کنیم که: تمایزات درونمایهای این دو سبک سینمایی ، چگونه خود را در ویژگیهای شکلی این فیلمها نمایان میکنند؟ در این پژوهش از روش تحلیل متن برای مقایسۀ ویژگی رمزگانهای نظام سبکی متفاوت این دو فیلم، به همین منظور استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که :عوامل دخیل در ساختار روایی فیلم ناتورالیستی، در مقایسه با فیلم رئالیستی، از جمله عناصر مؤثر در شکلگیری سبک و خلق فرم سینمایی(نظیر موقعیت استقرار دوربین، عمق میدان وضوح تصویر، مقیاس بصری نماها، شیوه تدوین و طول زمانی نماها) از ویژگیهای متفاوت و متمایزی در این دو سبک برخوردارند.
The purpose of this research is to express the aspects of differentiation between Realism & Naturalism in cinema. To achieve this, at first we review the historical backgrounds and formation of both schools with their pivotal themes. Then, by using the approach of comparative case study, the relation of two films from Iran’s cinema,” A Separation” and “Life and A Day”, is studied as samples which contain the thematic features and aesthetic values of the two mentioned schools. This has been done to clarify the fact that how thematic differentiations between Realism & Naturalism visualize themselves in stylistic features? This research has applied a methodology of text analysis for comparing the features of different coding system of the two film styles. The findings of the research declares that the effective elements in forming the style and creating cinematic form ( such as camera positioning, depth of field, visual comparison of shots, editing style and time length of each shot) have distinguishable differences in both Realistic & Naturalistic films .
خلاصه ماشینی:
سپس با استفاده از رهیافت مطالعه موردی مقایسه ای ، نسبت دو فیلم از سینمای ایران («جدایی نادر از سیمین » و «ابد و یک روز») را برای نمونه با ویژگی های درون مایه ای و زیبایی شناختی دو سبک مذکور بررسی می نماییم تا معلوم کنیم که : تمایزات درون مایه ای این دو سبک سینمایی ، چگونه خود را در ویژگی های شکلی این فیلم ها نمایان می کنند؟ در این پژوهش از روش تحلیل متن برای مقایسۀ ویژگی رمزگان های نظام سبکی متفاوت این دو فیلم ، به همین منظور استفاده شده است .
از آنجا که این تمایز صرفاً به جنبه های روایت پردازی و مضمونی فیلم ها خلاصه نمی شود (اگرچه از آنها تأثیر می پذیرد)، بنابراین پاسخ به این پرسش را محور کار قرار می دهیم که تمایزات مرتبط با «رمزگان های روایی » رئالیسم و ناتورالیسم ، چه تبلوراتی در «رمزگان های سبکی » فیلم دارد؟ و ذیل این سوال اصلی به این سوال فرعی خواهیم پرداخت که با توّجه به ویژگی های سبک و روایت ، چه وجوه تمایزی میان فیلم سازی ناتورالیستی و رئالیستی وجود دارد؟ پیشینه تحقیق در مورد موضوع پژوهش حاضر یعنی ، مطالعه تطبیقی رئالیسم و ناتورالیسم در قلمرو سبک فیلم ، پژوهش مستقیمی صورت نپذیرفته است .
در پژوهش حاضر، از انباشت نتایج و یافته های تحقیقات پیشین برای تصدیق تمایز وجوه روایی و درون مایه ای رئالیسم و ناتورالیسم در سینما استفاده شده است تا با اتکا به این زمینه پیشینی ، تمایزات سبک فیلمسازی ناتورالیستی و رئالیستی موشکافی شود.