چکیده:
عمده عوامل انحراف در زمینه تفسیر قرآن از سه ناحیه ناشی میشود: عدم آشنایی با موضوع و متن قرآن،عدم آشنایی با موقعیت نزول قرآن و شخصیت مفسر،اموری چون تعارضات ظاهری آیات،برداشتهای نادرست،منابع استنادی،باورهای اعتقادی و جهتگیریهای عصری و شیوههای پردازشی و سعی در تطبیق قرآن با سلیقهها و افکار شخصی و مرعوبشدن از اندیشههای معاصر و عدم شایستگی و توانائی مفسر از عوامل انحراف در زمینه تفسیر قرآن محسوب شدهاند.شرح این مطالب را در این مقاله مطالعه خواهید کرد
خلاصه ماشینی:
"و مینویسد:در عصر علمای پیشین،طبیعت و علوم تجربی کاملا شناخته شده نبود و کسی آنان را از این قانون فطری آگاه نساخته و متوجه اشتباهشان نکرده بود بر اثر عدم آگاهی
تفسیر از قرآن اصرار ورزیم،معنایش این خواهد بود که سخنان قران مغایر با مشاهدات قطعی
این نکته نیز قابل یادآوری است که میدان وحی و نبوت از آنجا آغاز میگردد که حرکت عقل از
ب)اشتباه دوم این است که چهبسا تفسیری از قرآن ارائه شود که قطعی و یقینی نیست.
توسط قراین قرآن مورد تایید است و نه از رسول اکرم(ص)بهطور قطع ثابت شده و نه توسط
اما در میان مردم از چنان مقبولیت و شهرتی برخوردار میشود که آن را به منزله تفسیر و یقینی آیات قرآن تصور میکنند و وقتی این تفسیر با شواهد قطعی و
انحراف دیگری که درباره تفسیر وجود دارد این است که برخی افراد نمیدانند موضوع اصلی
کنند و چنین تصور میکنند که اگر یافتههای علوم جدید از قرآن ثابت نگردد معاذ الله نقص در
البته هدف ما از بیان مطلب این نیست که استنباط مسایل علمی از قرآن مطلقا جرم
الف)مسایل علوم طبیعی که در قرآن وجود دارند بهطور ضمنی بیان شدهاند و هدف اصلی قرآن
با حرکت و سکون زمین ارتباطی ندارد و اثبات آن از آیه تکلف محض است وقتی تحقیقات جدید،
نظریه حرکت زمین را ارائه کردند برخی افراد دوباره درصدد اثبات آن از قرآن برآمدند و آیه ذیل
حقیقت این است که درباره حرکت و سکون زمین،قرآن اشارهای نکرده و در هیچجای قرآن این
لذا این مساله از موضوع قرآن خارج است."