چکیده:
چکیده از آنجا که حقوق افراد نقش محوری در سیستم های اداری مدرن سراسر جهان دارد، پرداختن به مفهوم و تحلیل محتوا و ماهیت حقوقی اداره ی خوب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حقِ اداره ی خوب، به عنوان یکی از حقوق بنیادین افراد جهت حمایت از آنان در برابر نهادهای اداری لحاظ می شود که برای اولین بار در منشور حقوق بنیادین اتحادیه ی اروپا مطرح گردید. در همین راستا تصویب «کد اروپایی رفتار خوب اداری» توسط پارلمان اروپا در سال 2001، منبع مهمی است برای درک معنا، اصول و محورهای آن، که دادگاه های اروپا در تلاش برای رعایت آن هستند. برای روشن کردن اهمیت اداره ی خوب، توجه ویژه ای باید به اصول اداره ی خوب داشت که هر یک این اصول، از جمله تضمینات اساسی علیه سوء استفاده از قدرت محسوب می شوند که در این پژوهش به دو اصل بسیار مهم «قانونی بودن» و «تناسب» پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاضرکه به روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته، آن است که در کد اروپایی رفتار خوب اداری این اصول به صراحت مورد اشاره قرار گرفته و از این رو در ساختار کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا تا حدود زیادی مورد عمل و توجه قرار گرفته است. اما در نظام حقوقی ایران به دلیل نداشتن قانون اداری، برخی ازاین اصول مورد شناسایی و عمل قرار نگرفته، هرچند در رویه ی دیوان عدالت اداری در برخی موارد به این اصول توجه شده است.
Abstract As the individual’s rights play a central role in the modern administrative systems around the world, addressing the concept and analysis of the content and legal nature of the good administration is of particular importance. The Right to Good Administration perceived as one of the fundamental right of individuals to protect them against administrative bodies which was first introduced in the Charter of Fundamental Rights of the European Union. In this regard, the adoption of the “European Code of Good Administrative Behavior” by the European Parliament in 2001 is an important source for understanding the meaning, principles and axes that European Courts are trying to comply with. To clarify the importance of good administration, special attention should be paid to the principles of good administration, each of which is one of the basic guarantees against the abuse of power. In this research, two crucial principles “lawfulness” and “proportionality” is addressed. The findings of the present research, which have been studied descriptively and analytically, are that in the European Code of Good Administrative Behavior, these principles is explicitly mentioned and therefore in the structure of EU member states to practiced and considered. However, in the Iranian legal system, due to the lack of administrative code, some of these principles have not been identified and implemented although in the procedure of the Court of Administrative Justice, in some cases these principles have been considered.
خلاصه ماشینی:
يافته هـاي پژوهـش حاض ـر کـه بـه روش توصيفـي و تحليلـي مـورد بررسـي قـرار گ رفتـه ، آن اســت کــه در کــد اروپايــي رفتــار خــوب اداري ايــن اصــول به صراحــت مــورد اشــاره قــرار گرفتــه و از ايــن رو در ســاختار کشــورهاي عضــو اتحاديــۀ اروپــا تــا حــدود زيــادي مــورد عمــل و توجــه قــرار گرفتــه اســت ؛ امــا در نظــام حقوقــي ايــران بــه دل يــل نداشــتن قانــون اداري، برخــي از ايــن اصــول مــورد شناســايي و عمــل قــرار نگرفتــه ، هرچنــد در رويــۀ ديــوان عدالــت اداري در برخــي مــوارد بــه ايـن اصـول توجـه شـده اسـت .
٢ برخــي از اصــول اشــاره شــده در کــد اروپايــي رفتــار خــوب اداري عبارت انــد از: اصــل قانونـي بــودن ، اصــل عــدم تبعيــض ، اصــل تناســب ، اصــل بيطرفــي و اســتقلال ، عــدم سوءاســتفاده از قــدرت ، حــق اسـتماع ، اصـل انتظـارات مشـروع ، اصـل ال ـزام بـه ارائـه دلايـل تصميم گ يـري، دسترسـي بـه اطلاعـات و شـفافيت و غ يـره ؛ در ايـن راسـتا، ادارٔە خـوب فرآينـدي اسـت بـراي صـدور و اجـراي اقدامـات اداري کــه تحقــق آن از طريــق رويه هــاي مبتنيبــر حاکميــت قانــون ، بــا تمرکــز بــر مســئول يت پذيري و حکومــت شــفاف و بــا توســل بــه اصــول و مؤل فه هــاي آن امکان پذيــر ميباشــد.
com/absract=1761506, (1-20 193 26-Stephens, Charles, (2009), The jurisprudence of lord denning: A sudy in legal (hisory scholars publishing, Vol. 2, (81-114 27-Suprenal, Jerzy, (2011), Good Adminisration in European Adminisrative Law, .