چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن انجام شد. انجام شد. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود. جامعه این تحقیق دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن بودند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 204 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1992)، پرسشنامه پذیرش اجتماعی کراون و مارلو (1960)، پرسشنامه خودراهبری یادگیری فیشر و همکاران (2001) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد در مدل تحقیق اثر مستقیم متغیر پیشبین و ملاک برابر با 38/0 بود، اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی شادکامی 600/0 و اثر غیرمستقیم در صورت وجود متغیر میانجی انگیزش تحصیلی 510/0 بود که با توجه به کمتر بودن اثر مسیر مستقیم از مسیرهای غیرمستقیم بنابراین وجود متغیرهای میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی تأثیر را افزایش میدهد و نقش میانجی در فرضیه تحقیق مورد تأیید واقع شد.
The aim of this study was to determine the mediating role of jubilation and academic motivation in the relationship between learning self-direction and social acceptance in female elementary school students in Tonekabon. The research method was descriptive-correlation. The population of this study was female students of the second grade of elementary school in Tonekabon. 204 students were selected by means of cluster random sampling method. Data collection tools were Walland et al.'s Academic Motivation Questionnaire(1992), Crown and Marlowe Social Acceptance Questionnaire(1960), Fisher et al.'s Learning Self-Guidance Questionnaire(2001), and Oxford Jubilation Questionnaire. Data analysis using structural equation modeling showed that in the research model, the direct effect of the predictor and criterion variables was 0.38, the indirect effect was 0.600 provided that there is a jubilation mediating variable, and the indirect effect was 0.510 provided that there is an academic motivation mediating variable. Thus, due to the lower effect of direct path compared with indirect paths, the existence of mediating variables of jubilation and academic motivation increases the effect, and the mediating role in the research hypothesis was confirmed.
خلاصه ماشینی:
در این رابطه مطالعه عجم (2016) نشان داد مؤلفه پذیرش اجتماعی از متغیر سلامت اجتماعی، پیشبینی کننده خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان است (Ajam, A.
نتیجه مطالعه صدوقی و صراف (1394) نیز نشان داد بین انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانش آموزان رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (Sadoughi, M.
مدل معادلات ساختاری نهایی برای سنجش نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن استفاده شده است.
بحث و نتیجهگیری مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن انجام شد.
نتیجه این مطالعه نشان داد شادکامی و انگیزش تحصیلی در رابطه میان خودراهبری یادگیری با پذیرش اجتماعی در دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان تنکابن نقش میانجی دارند.
این یافته همسو با مطالعه ربانی (2019) بود که نشان داد بین شادکامی با یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ابتدایی رابطه مثبت وجود دارد (Rabani, Z.
Z, (2016), The Relationship between Happiness and Learning among Third Millennium School Students, The Second International Conference on New Research in the Field of Educational Sciences, Psychology and Social Studies, Iran, Qom.
(2017), Happiness and Learning, 3rd National Conference on Science and Technology of Educational Sciences, Social Studies and Psychology of Iran, Tehran.
The Relationship between Happiness with social development and Self-regulation learning in elementary students, Journal of sociology of education, 12, 12-21.
Relationship between academic motivation and self-regulated learning strategies in high school students.