چکیده:
خلاقیت یکی از ویژگیهای بارز انسان بوده که جایگاه ویژهای در جوامع بشری دارد و موضوع محوری بسیاری از تحقیقات علمی در حوزههای مختلف دانش از جمله روانشناسی محیطی قرار گرفته است. در این راستا، تحقیق حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال بوده که اهمیت تأثیرات روانی عوامل کالبدی مکان معماری یا به عبارتی بُعد کالبدی حس مکان بر خلاقیت کاربران آن چقدر است و نقش طراحی معماری در جهتدهی و تقویت آنها چیست؟ با توجه به این پرسش و نحوه پردازش به آن در تحقیقات مشابه پیشین، هدف از پژوهش حاضر تبیین الگووارهای ویژگیها و مکانیسم اثر مکانهای تقویتکننده خلاقیت به واسطه شناسایی و دستهبندی عوامل کالبدی محیطهای انسانساخت است که بر تحریک خلاقیت تأثیرگذارند. لذا وجه تمایز این پژوهش در نگرش سیستماتیک حل مسئله و متعاقباً نوع نتایج آن میباشد. از حیث روششناسی، پژوهش حاضر از روش آمیخته (پیمایش کیفی و کمّی) در قالب نظریهیابی زمینهای بهره برده که در آن یافتههای حاصل از مطالعات گسترده اسنادی و میدانی (انجام مصاحبه و توزیع پرسشنامه) با اعمال روشهای آماری (آزمون t یکنمونهای و تحلیل همبستگی پیرسون) در یک مطالعه موردی هدفمند، تکمیل و اعتبارسنجی میشود. مطالعه مذکور شامل سه موسسه آموزش عالی فعال در حوزه معماری در شهر کرمانشاه است که در آنها نمونه انتخابی از میان اساتید و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به ترتیب به صورت نمونهگیری در دسترس و تصادفی گزینش شده تا به شناسایی و بیان رفتارهای محرک خلاقیت خود و البته عوامل کالبدی تحریک و تأمینکننده آن فعالیتها بپردازند. در نتیجه برخی از ویژگیهای فضایی، فضاهای عملکردی و قابلیتهای محیطی متناظر با آنها بهعنوان اجزاء فیزیکی اصلی مؤثر بر بروز خلاقیت معرفی شد و در نهایت به واسطه تحلیل عاملی اکتشافی بهعنوان یک سری عوامل (صفات محیطی) مورد رتبهبندی قرار گرفت تا زمینهساز شکلگیری استراتژیهای اصلی در طراحی محیطی به صورت کلی و بهویژه در اختصاص به فضاهای آموزشی رشته معماری باشد.
Creativity is a certain property of the man that has been especially valuable in human societies and knowledge such as environmental psychology. Accordingly, the present research tries to answer the question “How many important the effects of physical factors of architectural place are on the users’ creativity and what is the role of architectural design in organizing them to enhance it?” Therefore, the purpose of the present paper is to explain the main characteristics of creative places in a pattern form by identifying and categorizing the physical factors of the built environment. In terms of methodology, the configuration of the present research is based on Grounded Theory and a mixed method in which the findings resulted from a comprehensive documentary and field study has been completed and validated by applying statistical techniques on the data collected in a purposeful case study. The sample of this case study is three universities in Kermanshah, Iran, consists of educational environments of architecture in which teachers and post-graduate students identified and expressed their creativity-stimulant behaviors as well as the physical items of the environment that afford those activities. Finally, we concluded some of the spatial features, functional spaces, and their associated environmental affordances as the main items affecting the users’ creativity enhancement that ultimately have been classified and rated by an exploratory factor analysis as creativity-effective environmental attributes to be considered in designing the future environments in general and educational environments especially, as the main strategy. It could be pointed to the dynamism, generativity, justifiability, enrichment, and durability, on the one hand, and naturalism, interactivity, formal and functional balance and appropriateness, diversity of usage, multi-semantic in form and function, individualism, and composure, on the other hand, in the form of two distinct and correlative categories, among the most important of these attributes.