چکیده:
ارائه الگوی چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران چکیده: هدف از انجام پژوهش شناسایی ابعاد و مولفههای چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی جهت ارائه الگوی چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران که در حدود 6735 نفر بودند و از این میان با استفاده فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای 386 نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری دادهها بر اساس پرسشنامه محقق ساخته، براساس ادبیات پژوهش و مصاحبههای نیمه ساختار یافته انجام گرفت. ضریب آلفای کرونباخ ابزار پژوهش 919/0 محاسبه گردید. پس از جمع آوری پرسشنامهها، بررسی اطلاعات و آزمودن فرضیهها با روش مدل سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار SPSS , LISREL انجام پذیرفت. در نهایت یافتههای پژوهش ابعاد پنجگانه، استراتژیک، فناوری اطلاعات، انسانی، سازمانی و فرهنگی را به عنوان ابعاد اثرگذار بر چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی مورد تایید قرار داد. نتایج نشان داد که بعد استراتژیک بالاترین میانگین و ابعاد فناوری اطلاعات و انسانی و سازمانی و فرهنگی در رتبههای بعدی قرار میگیرند. در نهایت تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ابعاد چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی تا 71. 282 درصد، واریانس شاخصهای موجود چابکی سازمانی بر اساس توسعه منابع انسانی را تبیین میکند.
Presenting a model of organizational agility based on human resource development in Islamic Azad University of TehranThe present research aimed to identity dimensions and components of organizational agility based on human resources development to present organizational agility model in Islamic Azad University of Tehran. In this regards, the statistical population (6735) consisted of all staffs working at Islamic Azad University of Tehran, among which 386 persons among university staffs were considered as sample size using Morgan table and Cochran formula and multistage cluster sampling method. The data collection was made based on research-made questionnaire based on literature review and semi-structured interviews, and Cronbach's Coefficient Alpha was calculated equal to 0.919. After distributing and collecting questionnaires, studying data and testing hypotheses were made using structural equation modeling and software SPSS-LISREL. Finally, findings of research confirmed five strategic, information technology, human, organizational and cultural dimensions as dimensions affecting organizational agility based on human resources development. Results of research indicated that the highest rank is given to strategic dimension and next ranks are given to information technology, human, organizational and cultural dimensions. Finally, confirmatory factor analysis indicated that dimensions of organizational agility based on human resources development to 71.282% determine variance of existing indices of organizational agility based on human resources development.
خلاصه ماشینی:
(مقدسی و محمد خانی ١٣٩٥) امروزه دگرگونیهای فناوری و تکنولوژیکی ، اطلاعاتی و آموزشی، جهانی سازی و ناپایداری، تنوع نیازها و انتظارهای فراگیران ، روند سریعتر تغییر، لزوم پاسخگویی دانشگاهها، مسئولیت اجتماعی و اخلاقی آنها در برابر جامعه ، شرایطی را به وجود آورده ، که روشها و پارادایمهای سنتی دانشگاهها مانند گذشته ، دیگر توان پاسخگویی مناسب به نیازهای مراجعان خود را ندارند (آمبریوس و موریلا٢٠٠٤١) با مطالعۀ وضعیت موجود در دانشگاههای آزاد اسلامی کشورمان مشخص میشود، که تلاشهای موفقیت آمیز از سوی مسئولان آنها برای شناسایی تغییر و تحول و ایجاد چالش های اثرگذار در این حوزه و بهره گیری از این تغییر و تحولها در جهت بهبود و توسعه نیروی انسانی خود کمتر صورت پذیرفته و به عبارتی دیگر، نظام آموزشی ما، نظامی غیر پویا و تک محور است و دارای ساختاری سنتی وکمی است ( برو و همکاران ٢٠٠٢)٢سئوالی که در اینجا مطرح میشود، این است که سازمان ها (به ویژه دانشگاه ها و مراکزعلمی ) چگونه می توانند به چابکی دست پیدا کنند؟ با بررسی مطالعه های پیشین در زمینۀ چابکی سازمانی مشخص شده ، که یک سازمان چگونه می تواند مزیت چابکی را به دست بیاورد و حفظ کند.
١٣آمبروس ١٤و موریلا ١٥ 1Stewart and Brown 2Sharifi and Zhang 3Yusuf and Sarhadi 4Kathoria and Partovi 5Doz and Kosonen 6Meta - Capability 7Dynamic capability 8Strategic Senility 9Resource Fluidity 1Collective Commitment 1D1yer and Shafer 1Sherehiy et al.