چکیده:
امـروزه، دانـش یکـی از مهمتریـن منابـع اسـتراتژیک سـازمان اسـت و تسهیم دانش یکی از پیچیدهترین حوزههای مدیریت دانش است. پژوهش حاضر با هدف طراحی مدلی به منظور تسهیم دانش در بین کارکنان سازمان با استفاده از رویکرد داده بنیاد و مدلسازی ساختاری تفسیری انجام شد. استراتژی پژوهش، آمیخته بود. ابتدا در بخش کیفی با استفاده از تکنیک داده بنیاد، مولفههای تشکیل دهنده مدل با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه باخبرگان که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند در قالب 31 مولفه فرعی و 6 مقوله اصلی تعیین و نهایی گردید. نرم افزار مورد استفاده این بخش برای تجزیه و تحلیل دادهها، نرم افزار MAXQDA بود. در بخش کمی از تعداد مولفهها بر حسب بیشترین فراوانی کدها، 15 مولفه وارد این مرحله شدند که به منظور برقراری ارتباط و توالی بین مولفهها و ارائه مدل ساختاری آنها، از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. در نهایت بر اساس نظر خبرگان و تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته مدل نهایی تحقیق در 5 سطح احصاء گردید. همچنین پس از تحلیل MICMAC انواع هر کدام از متغیرها تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد: مولفههای سیاستهای مراتب بالادستی، فراهم سازی زیر ساختهای لازم و محیط سازمان از جمله مولفههایی هستند که باید به منظور تسهیم دانش در سازمان، توجه ویژهای به آنها نمود.
Today knowledge is one of the most important strategic resources of the organization and knowledge sharing is one of the most complex areas of knowledge management.The present study was conducted with the aim of designing knowledge sharing model among employees of the organization using the Grounded Theory Qualitative Analysis and Interpretive Structural Modeling. The research strategy was mixed. For this purpose, first, in the qualitative section, using the Grounded Theory , the components of the model were determined by examining the research literature and interviewing the experts, which were selected as targeted sampling Finally, the components were determined and finalized in the form of 31 sub-components and 6 main categories The software used in this section for data analysis was MAXQDA software. In quantitative part of the number of components according to the maximum frequency of codes, 15 components entered this stage, which used interpretive structural modeling (ISM) modeling method to establish communication and sequence between components and provide their structural model. Finally, based on the opinion of experts and analyzes, the final research model was calculated at 5 levels. Also, after MICMAC analysis, the types of each of the variables were determined. The research findings show: the Components of upstream policies, providing the necessary infrastructure and the environment of the organization are among the components that should be given special attention in order to share knowledge in the organization.
خلاصه ماشینی:
رفتار کارکنان در خصوص تسهیم دانش برای سازمان پیامدهایی دارد افرادی که دانش خود را به اشتراک نمیگذارند ممکن است موجب ضرر به سازمان شوند به خصوص آنکه اگر آن ها به سازمان رقیب بروند یا حتی بازنشسته شوند زیرا این دانش را آن ها خلق کرده اند (الیویرا و همکاران ٩، ٢٠١٥) اشتراک دانش نیاز به فرهنگی در تعامل اجتماعی دارد که 1 Manfredi Latilla et al 2 Ozbag 3 Loebbecke 4 Lee 5 Jung Kang & et al 6 Tong 7 Boer& et al 7 Al-Mamoori & Ahmad 9 Oliveira, Curado, Macada & Nodari تبادل دانش ، تجارب و مهارت های کارکنان را در میان بخش ها و سازمان ها در بر میگیرد.
(راد و همکاران ٩، ٢٠١١) پژوهش ها حاکی از آن است که مولفه هایی همچون فرهنگ سازمانی ، نگرش افراد به اشتراک دانش ، ارتباطات داخلی ، 1 Lin 2 Martinez-Conesa et al 3 ExplicIT Knowledge 4 Adenfelt & Lagerstro 5 En, Eugene, Fong et al.
1 Chen & Chang 2 Chatzoglou and Vraimaki 3 Eze& et al 4 Fathi & et al 5 Jolaee 6 Wu & Zhu 2 Anitha 8 Oyemomi et al 9 Li & et al 10 Tangaraja 11 Yesil & Ferit Dereli جدول شماره (١): تحقیقات انجام شده در زمینه تسهیم دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} روش پژوهش نوع و روش پژوهش :در پژوهش حاضر، سوال اصلی این است که مدل تسهیم دانش در بین کارکنان سازمان چگونه باید باشد؟ با توجه به مسئله پیش روی این پژوهش ، ابعاد مختلف آن به لحاظ روش شناختی بر اساس پیاز پژوهش توضیح داده میشود.