چکیده:
کارآفرینی و شناخت ابعاد آن، یکی از گستردهترین و راهبردیترین حوزه های مطالعاتی در ادبیات مدیریت کسب و کار را طی سالیان اخیر به خود اختصاص داده است. با توسعه کاربردی و اهمیت توجه به مبانی کارآفرینی در عرصه مدیریت کسب و کار جهانی، جوامع مختلف خود را ملزم به شناخت اصول و ساختار بهره وری کارآفرینی و به عبارت دیگر، شناخت و درک مفهوم "اکوسیستم های کارآفرینی" دانستهاند. در این راستا، یکی از ضروری ترین واحدها که نیازمند مطالعه و پیاده سازی اصول کارآفرینی در چارچوب
ساختاری و فرآیند خود می باشند، شرکت های نوظهور که به اصطلاح "استارتآپ ها" نامیده میشوند، میباشند. استارتآپ ها همچون دیگر بنگاهها تجاری و کسب و کارهای فعال مختلف در سطح جوامع، ملزم به داشتن ویژگیها و مزیت هایی میباشند که تضمین کسب موفقیت در حفظ بقاء و دستیابی آنها به اهدافشان میباشد. از این رو، با توجه به اهمیت مبانی کارآفرینی و ماهیت استراتژیک استارت- آپها در جامعه حاضر، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مولفه ها و معیارهای موثر بر موفقیت اکوسیستم های کارآفرینی و اولویت- بندی عوامل موثر بر موفقیت استارتآپ های فعال در سطح اکوسیستم های کار آفرینی بوده است. روش پژوهش استفاده شده در مطالعه حاضر، از نوع روش میدانی با رویکردی حالنگر میباشد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت مطالعه از نوع مطالعات پیمایشی میباشد. به منظور گردآوری اطلاعات در این مطالعه، از ابزار مطالعات کتابخانهای و همچنین طراحی پرسشنامه استفاده گردیده شد. به منظور جمع آوری داده ها از جامعه مورد مطالعه، پرسشنامه های محقق ساخته در میان 15 نفر از خبرگان کارآفرینی و متخصصین حوزه مطالعاتی مدیریت استارتآپ ها که از طریق روش نمونه گیری غیراحتمالی هدفمند شناسایی شدند، توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده از نمونه ی آماری مورد مطالعه، از استانداردهای روش تصمیمگیری چند معیاره ( MCDM ) با کاربرد روش محاسبات تحلیل شبکه ای ( ANP ) بهمنظور اولویتبندی مولفه های شناسایی شده در تاثیرگذاری بر روی موفقیت استارتآپ های فعال در اکوسیستم های کارآفرینی استفاده گردید. با توجه به نتایج حاصله، مشخص گردید که مولفه های "نقش دولت حاکم"، "سرمایه
انسانی"، "تامین مالی"، "موسسات آموزشی"، "فرهنگ کارآفرینی" و "فروش و بازاریابی" به ترتیب با دارای بیشترین اهمیت و تاثیر
در موفقیت استارتآپهای فعال در اکوسیستمهای کارآفرینی میباشند.
خلاصه ماشینی:
برای این کار جوانان باید: عزم کار آفرینی یافتن شرکای کلیدی خود کارآفرینی کسب آمادگی ورود سرمایه گذار، شیوه تعامل و مذاکره (چارخواه و همکاران ، ١٣٩٣) بخش دوم ) تأمین مالی از آن جا که سرمایه گذاری در حوزه نوپاها یکی از موارد اساسی اکوسیستم کارآفرینی است ، در این بخش تمرکز ویژه ای بر روی آن خواهد شد.
بخش سوم ) دولت دولت برای ایفای نقش راهبردی خود در ترسیم و تحقق افق های آینده کشور، باید در جهت فراهم کردن زمینه های فعالیت نوپاها، تشویق فعالان ، ارائه تسهیلات حمایتی و پوششی به سرمایه گذاران و تقویت ساختار قانونی لازم در این جهت اقدام کند و از این رو دولت باید برنامه ریزی لازم جهت تحقق موارد زیر را عهده دار شود: (چارخواه و همکاران ، ١٣٩٣): حمایت از رشد خصوصی حمایت از سرمایه های بخش خصوصی (حوزه ی استارت آپ ها) رفع موانع محیطی معافیت های مالیاتی شرکت های نوپا آموزش به کارآفرینان ایجاد محیط پویای کارآفرینی بخش چهارم ) فناوری و محصول در بررسی های گذشته مشخص گردید که محصول باید بر مبنای نیاز جامعه باشد و ایجاد یک فناوری جدید و با اولین نفر بودن برای تولید یک محصول در بازار هیچ تضمینی برای موفقیت نیست (١٩٩٧ ,Christensen).
; 1991; High-tech ventures - The guide for entrepreneurial success 10.