چکیده:
اهل سنّت غالباً جایگاهی بسیار والا همچون جایگاه عصمت برای صحابه ی پیامبرصل الله علیه و آله قائلاند. در نگاه ایشان صحابی پیامبر، به دلیل درک ظاهری پیامبر اکرم صل الله علیه و آله از هرگونه خطا و اشتباهی، مصون بودهاند و برای این ادّعای خود، آیاتی از قرآن کریم ذکر میکنند؛ از جمله این که طبق آیه ی 100سورهی توبه، تمام صحابه را ازجمله ی سابقون می دانند که هم خدا از آنها راضی است و هم آنان از خدا راضی هستند، لذا همگی عادل اند و در مورد آنها جرح و تبدیل راه ندارد. در قرآن کریم، واژهی «صحابی» با این معنای کنونی بیان نشده و اگر مدح و ثنایی به مسلمین نسبت داده شده، مطلق نیست بلکه مشروط به برخی شرایط، ازجمله ایمان و عمل صالح افراد است، نه به صرف صحابی بودن آنها. با توجّه به بررسی آیه ی 100 سورهی توبه، عدالت همه ی صحابه اثبات نمیشود.
The Sunnis often have a very high position, such as the position of infallibility, for the companions of the Prophet. In their view, the Prophet's companions were safe and immune from any mistake due to the apparent understanding of the Prophet, and they have mentioned the verses of the Holy Quran for their claims; Among other things, according to the verse of one hundred surahs of Tawbeh, all the companions are consider of formers, that God, who is satisfied with them and they are pleased with God, so they are all just and there is no injury and conversion about them. In the Holy Quran, the term companions "sahabi" with this current meaning has not been mentioned and If the praise and eulogies are attributed to Muslims, it is not absolute, but according to certain conditions, including faith and righteousness of individuals, it is not because, for example that they are called companions. According to the study of verse one hundred of surah Tawbeh, the justice of all the companions is not proven.