چکیده:
امام سجّاد علیه السلام به عنوان وارث علم پیامبر صل الله علیه و آله روایات تفسیری گران بهایی را علی رغم زندگی در شرایط حساس ـ از خود به یادگار گذاشته اند که جمع قابل توجّهی از آنها در منابع اهل سنّت نیز انعکاس یافته و همین امر، ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع مورد نظر را دوچندان مینماید. مقاله حاضر، به روش توصیفی ـ تحلیلی، با تتبّع در مصادر اهل سنّت و استخراج احادیث تفسیری امام زین العابدین علیه السلام، نشان میدهد که مهمترین گونه های روایات تفسیری امام عبارتنداز: جایگاه ثقلین در کلام امام، تجلّی آیات در سیره امام، آموزه های کلامی و تبیین معارف اعتقادی، روایات فقهی، احادیث اخلاقی، تربیتی و هدایتی. نکتهی قابل تذکّر این است که تحقیق پیش رو، در مقام برشمردن تعداد روایات تفسیری امام سجّاد علیه السلام در منابع اهل سنّت نبوده، بلکه در پی رمزگشایی از گونه ها و روش های تفسیری امام علیه السلام در آنهاست. از دیگر مسائل مطرح شده در این نوشتار، بیان روش های تفسیری امام زین العابدین علیه السلام است؛ از جمله: تفسیر قرآن به قرآن، تفسیر قرآن به سنّت، تفسیر واژهای، بیان اسباب نزول، مکّی و مدنی، تبیین مجملات، تقیید مطلقات، تخصیص عمومات، استفاده از جری و تطبیق در تفسیر و سایر مبانی علوم قرآنی. همچنین برخی از روایات این امام همام، در شرایط تقیّه صادر شدهاند که در این نوشتار، به آنها پرداخته است.
Imam Sajjad ''alayhi s-salām" (peace be upon him), as the inheritor of the Prophet's knowledge, has left behind valuable interpretive narrations in spite of living in sensitive conditions that a considerable number of them are also reflected in Sunni sources, and this doubles the necessity and importance of addressing the issue. The present article, in a descriptive-analytical method, by referring to Sunni sources and extracting the interpretive ḥādīṯ (ḥādīth) of Imam Zayn al-Abidin (Adornment of the Worshippers) ''alayhi s-salām", shows that the most important types of interpretive (commentary) narrations of the Imam are: the place of thaqalayn (two weighty things) in the words of the Imam, the manifestation of verses in the Imam's biography (Sīrah), theological teachings and explanation of doctrinal teachings, jurisprudential narrations (aḥādīth, discourses), moral, educative and guidance (directional) hadiths. It is noteworthy that the present research is not in the position of enumerating the number of Imam Sajjad's interpretive narrations in Sunni sources, but seeks to decipher the types and methods of Imam's interpretation in them. Another issue raised in this article is the expression of Imam Zin al-Abedin's interpretive methods; these include: Interpretation of Qur'an to Qur'an, Qur'an interpretation of the Sunnah, word commentary, expression of the occasions of revelation, Meccan and Madani, explanation of conciseness (concise, briefs), absolutes limitation (restriction, delimitation), general allocation (particularization), use of conformity in interpretation and other principles of Qur'anic studies. Also, some of the narrations of Imam Sajjad have been issued in the conditions of Taqiyya (literally "fear"), which he has dealt with in this article.