چکیده:
پرداختن به تربیت فطری و مؤلّفه های آن، به جهت جایگاه ارزشمند آن در تمام ادیان ابراهیمی، ضروری به نظر میرسد؛ از همین رو در مقاله حاضر، بعد از معرّفی فطرت و بیان تمایز آن با مفاهیم مشابهی چون طبیعت، غریزه و نفس؛ به تبیین نقش مهمّ توحید و ایمان، در باروری فطرت پرداخته شده و در راستای کاربردی نمودن مبانی نظری بیانشده، مؤلّفه های مهمّ تربیت دینی ـ فطری، بر مبنای روایات ائمّه علیهم السلام، بیان شده است. مؤلّفه های دین داری، همان مطالباتی است که فطرت و سرشت خاصّ انسانی، از آدمی دارد. مهمترین موانع شکوفایی فطرت نیز غفلت و دنیاگرایی است که نه تنها آفت زندگی دین مداران ادیان الهی محسوب می شود بلکه تمام جوامع بشری را نیز تهدید می نماید.
Dealing with natural education (innate cultivation) and its components, due to its valuable and superior position in all Abrahamic religions, seems important and necessary. Therefore, in the present study, after introducing nature and expressing its distinction with similar concepts such as nature, instinct and soul (psyche), the important role of monotheism and faith in the fertility of nature has been explained and in order to apply the stated theoretical principles, the important components of religious-natural education (cultivation), based on the narrations of the Imams, have been stated that after calculating the natural components, it can be said that the components of religiosity are the ones that demand a special human nature from man. Of course, it must be perfectionist and in order to become a vicegerent of God and the most important obstacles to the flourishing of nature are negligence and worldliness (secularism), which are two factors that not only plague the lives of theologians of the divine religions, but also threaten all human societies.