چکیده:
هدف از این مقاله، توسعه یک مدل مفهومی برای توضیح و پیشبینی دستیابی به قابلیتهای پویا و مزیت رقابتی از طریق توجه به منابع انسانی سازمان است. این توسعه مفهومی با تکیه بر کاربرد "نظریه فازهای عمل" به عنوان چارچوب کلی توضیح این مساله که "چگونه سازمان و کارکنان به یکسری اهداف متعهد شده و به طور موفقیت آمیز آنها را دنبال میکنند، در پیوند با نظریه "خودمختاری" برای توضیح توسعه تعهدات افراد در سطح فردی که بتواند پیش نیاز تعقیب اهداف سازمان در سطح کلان سازمان را توجیه نماید، صورت پذیرفته است. مدل ارائه داده شده در دو سطح سازمانی با توجه به ابعاد ماموریت سازمان، برنامهریزی استراتژیک و قابلیتهای پویا در سطح سازمانی و در سطح فردی با توجه به درونیسازی اهداف فردی و برنامههای اجرایی، توسعه یافته است. انتظار میرود این مدل بتواند به ایجاد دانش در زمینه استراتژیهای رفتاری با توجه به ملاحظات انگیزشی در مدلهای مدیریت استراتژیک در سازمانها کمک نماید.
The purpose of this paper is to develop a conceptual model to explain and predict the
achievement of dynamic capabilities and competitive advantage through attention to
human resources of the organization. This conceptual development relies on the
application of "action phase theory" as a general framework for explaining how an
organization and its employees are committed to a set of goals and successfully pursue
them, in conjunction with the "Self Determinate Theory" for Explaining the
development of individual responsibilities at the individual level, which can justify the
prerequisite for pursuing the goals of the organization at the macro level of the
organization. The model presented at two organizational levels according to the
dimensions of the organization's mission, strategic planning and capabilities Dynamic
has been developed at the organizational level, and at the individual level with respect
to the internalization of individual goals and executive plans. This model is expected to
be able to generate knowledge in the field of behavioral strategies with respect to
motivational considerations in the model and help strategic management in
organizations.
خلاصه ماشینی:
این توسعه مفهومی با تکیه بر کاربرد "نظریه فازهای عمل" به عنوان چارچوب کلی توضیح این مساله که "چگونه سازمان و کارکنان به یکسری اهداف متعهد شده و به طور موفقیت آمیز آنها را دنبال میکنند، در پیوند با نظریه "خودمختاری" برای توضیح توسعه تعهدات افراد در سطح فردی که بتواند پیش نیاز تعقیب اهداف سازمان در سطح کلان سازمان را توجیه نماید، صورت پذیرفته است.
نظریههای اصلی پشتیبانی کننده این مدل عبارتند از: نظریه "فازهای عمل" که به عنوان چارچوب نظری کلان این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، به دنبال درک این مساله است که چگونه هم افراد و هم سازمان، اهداف سازمانی را درک میکنند، سپس چگونه آن را در سطوح خود عملی ساخته و در نهایت در یک سطح تعاملی سازمانی به عملکرد سازمانی تبدیل مینمایند.
Dynamic capabilities and the role of managers in business strategy and economic performance.
Dynamic Capabilities and Knowledge Management: an Integrative Role for Learning?.
The foundations of enterprise performance: Dynamic and ordinary capabilities in an (economic) theory of firms.
Dynamic capabilities and strategic management.
The dynamic capability view in strategic management: a bibliometric re-view.
The model presented at two organizational levels according to the dimensions of the organization's mission, strategic planning and capabilities Dynamic has been developed at the organizational level, and at the individual level with respect to the internalization of individual goals and executive plans.
This model is expected to be able to generate knowledge in the field of behavioral strategies with respect to motivational considerations in the model and help strategic management in organizations.
Keywords Strategic Management, Dynamic Capabilities, Organizational Behavior Management, Action Phases Theory, Self-Determinate Theory, Micro-Foundation.