چکیده:
مقدمه: هدف کلی تحقیق تاثیر تمرینات شناختی بر یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت بود.
روش کار: نمونه مورد مطالعه 40 نفر از دانشآموزان کلاس سوم و چهارم دبستان بودند که به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. پژوهش در دو فاز اجرا شد، در فاز اول تمرینات شناختی برای تقویت شناختی و در فاز دوم تمرینات مهارت دارت با استفاده از یادگیری مشاهدهای انجام گرفت. در فاز اول مطالعه ابتدا از آزمودنیها پیشآزمون شناختی گرفته شد. سپس گروهها همسانسازی شدند و به دو گروه تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند (هر گروه 20 نفر). به گروه شناختی 8 جلسه تمرینات شناختی با تاکید بر تکالیف مرتبط به کارکردهایی اجرایی داده شد. سپس از هر دو گروه پس آزمون شناختی گرفته شد. نمونهها در پیشآزمون و پسآزمون شناختی با استفاده از نرمافزار Corsi Block ارزیابی شدند. در فاز دوم مطالعه گروهها به دو گروه 10 نفری مشاهدهای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. از هر چهار گروه پیشآزمون مهارت پرتاب دارت گرفته شد. چهار گروه سه جلسه تمرین دارت (20 پرتاب) انجام دادند، فقط گروه مشاهدهای+بدنی علاوه بر پرتاب دارت ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. مجددا از هر چهار گروه پسآزمون شناختی گرفته شد.
یافتهها: گروه شناختی+مشاهدهای+بدنی در پسآزمون دارت به طور معناداری بهتر از سایر گروهها عمل کرد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه میتوان گفت که اگر از طریق تمرین شناختی، مهارتهای شناختی را که زیربنای شناختی یادگیری مشاهدهای هستند، تقویت کنیم، میتوان سرعت یادگیری از طریق مشاهده در مهارت پرتاب دارت را افزایش دهیم.
Introduction: The purpose of this study was to investigate effect of cognitive training on learning through in dart throwing skill. Forty third- and fourth-grade students of the primary school of were voluntarily selected.
Methods: This study was performed in two phase. In the first phase, in other to cognitive enhancement, cognitive training was performed and in the second phase dart throwing training was performed by using the common methods of observational learning. In the first phase, the pre-test was performed and groups were matched based on age and pre-test scores and they were divided into two groups of cognitive exercise and no cognitive exercise (n = 20). Cognitive group was given 8 sessions of cognitive training with emphasis on tasks related to executive functions. Then both groups received cognitive test. Pre and post cognitive tests were performed using Corsiblack software. In second phase, groups were divided into two groups of 10 observational + physical and physical groups. Dart throwing skill pre-test was then taken from groups. Four groups performed three sessions of darts training(20 throws ), with exception of observation + physical group in which they observe the skilled model of dart throwing. Then again from all four groups posttest was taken at the end of the second phase.
Results: Cognitive + observational + physical group performed significantly better on the Dart post-test .
Conclusion: Cognitive training can enhance cognitive skills. Cognitive training also had a significant effect on learning through observation on dart throwing skills.