چکیده:
قید شناختی از جمله قیود فردی است که میتوان آن را با تصویرسازی ایجاد کرد و در بسیاری از تکالیف بهعنوان عاملی اثرگذار بر عملکرد بررسی میشود. ازاینرو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر قید شناختی بر مهارت پاس دقت و سرعت بود. بدینمنظور 44 نفر از دانشجویان دختر دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران (با میانگین سنی 3/ 2±45/ 22 سال) بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون بهصورت دو بلوک 10 کوششی از پاس دقت و سرعت بسکتبال، بهصورت همگن در یکی از چهار گروه تصویرسازی پاس دقت، پاس سرعت، گروه کنترل دقت و سرعت قرار گرفتند. دو گروه تصویرسازی فایل صوتی تصویرسازی را سه روز به مدت 8 دقیقه گوش دادند؛ پس از آن پسآزمون و آزمونهای یادداری، انتقال از آزمودنیها گرفته شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و در صورت مشاهدۀ معناداری از آزمون تی مستقل برای مقایسۀ بینگروهی، همچنین آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری برای مقایسۀ درونگروهی و سنجش میزان پیشرفت آزمودنیها در سطح معناداری (05/ 0=α) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تفاوت معناداری را در پیشآزمون گروههای تصویرسازی و کنترل نشان نداد. اما بین گروههای تصویرسازی و گروه کنترل در پسآزمون، یادداری و انتقال تفاوت معناداری مشاهده شد (05/ 0≥p ). همچنین تصویرسازی پتلپ پاس دقت و سرعت، به بهبود اجرای پاس دقت و سرعت آزمودنیها از پیشآزمون تا یادداری منجر شد؛ اما این روند در آزمون انتقال دیده نشد (05/ 0≤p ).
The purpose of the present study was to investigate the effect of PETTLEP imagery on accuracy and speed basketball pass. For these purpose 44 physical education students of University of Tehran with mean age of 22/45±2/3 participated in this study. In pre-test participant performed 2 blocks of 10 trials of accuracy and speed basketball pass. Then, they distributed in one of four groups homogeneously: accuracy pass PETTLEP imagery, speed pass PETTLEP imagery, accuracy control, and speed control. Two groups of imagery listened to audio during three days for 8 minutes. Then, subject did post-test, retention and transfer. Mixed ANOVA, independent t-test and repeated measures analysis of variance used with significant level P≤0.05. Statistical analysis results indicated that there was no significantly difference between imagery group and control group in pre-test. However, in post-test there was significantly difference (P≤0.05). Also PETTLEP imagery of accuracy and speed pass improved accuracy and speed pass performance from pre-test to retention significantly, however in transfer test there was no meaningfully difference (P≥0.05).
خلاصه ماشینی:
در تصويرسازي سنتي فرد در محيطي آرام و به دور از هيجان به تصور حرکات مي پردازد و اجراي موفقيت آميز مهارت را در غياب حرکت بدني در ذهن مجسم مي کند (٧)؛ اما نوع ديگري از آن تحت عنوان مدل تصويرسازي پتلپ ١ توسط هولمز و کالينز(٢٠٠١٢) توسعه پيدا کرد؛ هولمز و کالينز (٢٠٠١) مداخلات زير را به عنوان ملاک در تصويرسازي حرکتي بيان کردند: مؤلفه هاي فيزيکي ،٣ محيطي ،٤ تکليف ،٥ زمان بندي ،٦ يادگيري ،٧ هيجان ٨ و ديدگاه ٩ که سر نام اين کلمات PETTLEP عنوان مي شود (٨).
نتايج آزمون درون گروهي گروه (به تصویر صفحه رجوع شود) * معناداري در سطح ٠/٠٥ ≥P با توجه به جدول ٢، مي توان نتيجه گرفت که در گروه تصويرسازي پاس دقت ، عملکرد آزمودني ها از پيش آزمون به پس آزمون ، همچنين از پيش آزمون به مرحلۀ يادداري بهبود يافته است (٠٠٥≥P)؛ اما اين نتيجه در مرحلۀ انتقال يافت نشد (٠٠٥≥P).
The effects of a PETTLEP imagery intervention on the learning of a complex motor skill.
Associate Professor in Motor behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran (Received : 2016/08/29 ; Accepted:2016/11/14) Abstract Cognitive constrains of individual constrains which can be created with imagery and in many tasks as effective factor on the performance has been investigated.