چکیده:
یکی از شاخصهای مهم برای استنباط یادگیری مهارتهای حرکتی، یادداری است. اختلافنظرهایی در خصوص مفهوم سنجش یادداری در بین متخصصان و پژوهشگران حوزۀ یادگیری حرکتی وجود دارد. ازاینرو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مفهوم سنجش یادداری مهارتهای حرکتی در مقالات علمی- پژوهشی فارسی از سال 1388 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع توسعهای و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بود. تعداد 143 مقاله از نشریات علمی- پژوهشی فارسی که به مفهوم یادداری اشاره داشتند، بررسی شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار انویوو 10 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که 47 مقولۀ فرعی و شش مقولۀ اصلی شامل روش سنجش مفهوم یادداری، تعداد و مدت زمان کوششها در آزمون یادداری، تعداد و مدت زمان کوششها در مرحلۀ اکتساب، تعداد کوششهای مربوط به افت گرم کردن، نوع تکلیف و طول دورۀ بیتمرینی در خصوص مفهوم سنجش یادداری وجود دارد. همچنین نتایج گویای این مطلب است که هیچ اجماع نظر و توافقی در خصوص شیوۀ ارزیابی مفهوم یادداری و موضوعات مرتبط با آن در بین متخصصان وجود ندارد. این موضوع نهتنها میتواند موجب سردرگمی پژوهشگران در خصوص چگونگی سنجش مفهوم یادداری در حوزۀ رفتار حرکتی شود، بلکه امکان مقایسۀ نتایج تحقیقات مختلف با یکدیگر را محدود کرده و تصمیمگیری در خصوص راهکارها و روشهای تمرینی بهینه را دشوار میسازد. ازاینرو، نیاز است با برگزاری کرسیهای هماندیشی با حضور متخصصان حوزۀ رفتار حرکتی، در این خصوص تصمیمات مشخصی گرفته شود.
Retention is one of the important indicators for inference of learning motor skill. There are some disagreements on the retention evaluation concept among experts and researchers of the Motor learning area. Therefore, the aim of the present study was to analyze the qualitative content of retention measurement concept in motion skills in Persian scientific research articles between years of 1388 to1398. The present study was developmental research and quality content analysis method. One hundred Fourty three articles of Farsi scientific research journals were studied, which mention the concept of retention. Analyzing data was performed with Nvivo10 software. Results revealed that there are forty-seven side topic and six main topic including measurement method of retention concept, Number and duration of retention test, he number and duration of the acquisition phase, the number of warm-up decrement attempts, tasks type and no-practice interval length about the retention measurement concept. Also, the results are indicating that there has been no agreement among experts about the measurement method of retention concept and its related issues. Not only this topic could lead to researcher’s confusion on how to measure the retention concept in Motor learning area, but it also limits the possibility of comparing different research results with each other and makes it hard for decision making on solutions and optimal practice methods. Therefore, it is necessary to make specific decisions in this regard by holding symposiums with the participation of experts in the field of motor behavior.
خلاصه ماشینی:
Absolute Retention مهارت اکتساب شده (چه از طريق مقايسۀ پيش آزمون با آزمون يادداري يا مقايسۀ آزمون اکتساب با آزمون يادداري ) ارزيابي شود؟ اگر نيازي به انجام چنين کاري نيست ، پس چرا اشميت (١)، مگيل ١(٣) و رز و کريستينا(٤٢) اظهار مي دارند که ابتدا بايد مفهوم يادداري در مهارت هاي حرکتي ارزيابي شود؟ و اگر محققان ملزم به ارزيابي مفهوم يادداري هستند، پس چرا در بيشتر مقالات علمي - پژوهشي اين موضوع رعايت نمي شود؟ در اطراف ما حجم عظيمي از اطلاعات در زمينه هاي مختلف علمي وجود دارد که مي توان از آنها براي فهم و درک بهتر موضوعات علمي ، نظري و کاربردي استفاده کرد و با توجه به اينکه پژوهشگران در زمينه ها و گرايش هاي مختلف علوم ورزشي ، مقالات متعددي را ارائه مي دهند، مي توان با تحليل محتواي آنها، گامي در جهت بهبود روند علمي شدن علوم ورزشي برداشت (٦).
Qualitative Content Analysis پژوهشگران در خصوص چگونگي سنجش مفهوم يادداري مهارت هاي حرکتي شده است ، امکان مقايسۀ نتايج تحقيقات مختلف با يکديگر را محدود کرده و جمع بندي و تصميم گيري در خصوص راهکارها و روش هاي تمريني بهينه را دشوار ساخته است .
براساس نتايج پژوهش حاضر با استفاده از تحليل محتواي کيفي در خصوص مفهوم يادداري مهارت هاي حرکتي و مفاهيم مرتبط با آن در مقالات علمي – پژوهشي فارسي ، شش مقولۀ اصلي شامل روش سنجش مفهوم يادداري ، تعداد و مدت زمان کوشش ها در آزمون يادداري ، تعداد و مدت زمان کوشش ها در مرحلۀ اکتساب ، تعداد کوشش هاي افت گرم کردن ، نوع تکليف ، طول دورة بي تمريني شناسايي شدند.