چکیده:
تحقیق حاضر درصدد مطالعه عوامل تاثیرگذار بر اعتماد نهادی زنان کشورهای ایران و ترکیه است. زنان برای حضور در جامعه به سطحی از اعتماد ازجمله نوع نهادی آن نیازمندند که در این تحقیق تلاش شده عوامل موثر بر این اعتماد در میان زنان ایران و ترکیه موردمطالعه قرار گیرد. روش مطالعه در این کار از نوع تحلیل ثانویه هست. در تحقیق حاضر دادههای مورداستفاده برای آزمون فرضیات تحقیق از مجموعه دادههای پیمایش جهانی ارزشها (wvs) موج پیمایش سالهای 2005 تا 2008 بهره گرفتهشده است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که از بین شش متغیر واردشده در مدل رگرسیونی، اثرات سه متغیر اعتقاد به برابری جنسیتی، تحصیلات و احساس رضایت از زندگی بر اعتماد نهادی به لحاظ آماری معنادار بوده است. دراینبین ، متغیر تحصیلات با ضریب تاثیری معادل 13/ 0 نشان میدهد که با افزایش تحصیلات زنان ، میزان اعتماد نهادی نیز در آنان افزایشیافته است. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره در ایران نشان میدهد که از بین شش متغیر واردشده در مدل رگرسیونی، اثرات چهار متغیر اعتقاد به برابری جنسیتی، تحصیلات، سن و احساس رضایت از زندگی بر اعتماد نهادی به لحاظ آماری معنادار بوده است. با مقایسه ضرایب رگرسیونی استاندارد بتا، متغیر تحصیلات با ضریب تاثیری معادل 31/ 0 حاکی از آن است که با افزایش تحصیلات زنان، میزان اعتماد نهادی نیز افزایشیافته است. شباهت در نتایج بهدستآمده نشاندهنده وجود اشتراکات فرهنگی فراوان در میزان اعتماد نهادی میان زنان در دو کشور ایران و ترکیه است.
The present study seeks to study the factors affecting the institutional trust of women in Iran and Turkey. The study method in this work is of secondary analysis type. In the present study, the data used to test the research hypotheses from the global data survey set of values (wvs) of the survey wave from 2005 to 2008 have been used. The results of multivariate regression analysis show that among the six variables introduced in the regression model, the effects of the three variables of belief in gender equality, education and sense of life satisfaction on institutional trust were statistically significant. At the same time, the variable of education with a coefficient of effect of 0.13 shows that with the increase of women's education, the level of institutional trust in them has also increased. Also, the results of multivariate regression analysis in Iran show that among the six variables included in the regression model, the effects of four variables of belief in gender equality, education, age and sense of life satisfaction on institutional trust were statistically significant. Comparing the standard beta regression coefficients, the education variable with a coefficient of effect of 0.31 indicates that with the increase in women's education, the level of institutional trust has also increased. The similarity in the obtained results indicates that there are many cultural commonalities in the level of institutional trust between women in Iran and Turkey.
خلاصه ماشینی:
در تحقیق حاضر اعتماد نهادی زنان به عنوان متغیری وابسته در رابطه با عوامل متعدد اجتماعی که در پیمایش جهانی اینگلهارت مطرح شده است ازجمله متغیرهایی چون سن ، طبقه اجتماعی، درآمد، تحصیلات ، رضایت از زندگی، اعتقاد به برابری جنسیتی موردمطالعه قرار میگیرد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} داده های جدول فوق نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه (R) معادل ٠/٢٥٦ بوده است که بیانگر این مطلب است که متغیرهای شش گانه سن ، درامد، تحصیلات ، طبقه اجتماعی ذهنی، احساس رضایت از زندگی و اعتقاد به برابری جنسیتی به طور هم زمان به مقدار ٠/٢٥٦ با اعتماد نهادی، همبستگی داشته اند.
خلاصه مدل چند متغیره اعتماد نهادی زنان (ایران ) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} داده های جدول فوق نشان میدهد که ضریب همبستگی چندگانه (R) معادل ٠/٣٣٨ بوده است که بیانگر این مطلب است که متغیرهای شش گانه سن ، درامد، تحصیلات ، طبقه اجتماعی ذهنی، احساس رضایت از زندگی و اعتقاد به برابری جنسیتی به طور هم زمان به مقدار ٠/٣٣٨ با اعتماد نهادی، همبستگی داشته اند.
همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیره اعتماد نهادی زنان در ایران نشان میدهد که از بین شش متغیر واردشده در مدل رگرسیونی، اثرات چهار متغیر اعتقاد به برابری جنسیتی، تحصیلات ، سن و احساس رضایت از زندگی بر اعتماد نهادی به لحاظ آماری معنادار بوده است .
Social Trust and political Disaffection social capital and Democracy.