چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفیدانش آموزان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم مدارس ابتدایی شهر ماکو به تعداد 1760 نفر در سال تحصیلی 98-1397 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه هیجانهای تحصیلی دانش آموز (AEQ) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسئله تاثیر معنی داری بر هیجانهای تحصیلی مثبت به میزان 35 درصد و بر هیجانهای تحصیلی منفی به میزان 54 درصد داشته است (05/0p<). با توجه به نتایج میتوان مطرح کرد آموزش مهارتهای حل مسئله تاثیر معنی داری بر افزایش هیجانهای تحصیلی مثبت و کاهش هیجانهای تحصیلی منفی دانش آموزان پایه ششم داشته است.
The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of problem solving skills training on positive and negative educational emotions of sixth grade students. This research was semi - experimental with pre - test - post - test and control group. The statistical population consisted of all the sixth graders of elementary schools in the city of Maku to the number of 1760 people in the academic year of 1389 - 1390. From this population, a sample of 30 people was selected by purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The data collection tool in the pre - test and post - test phases was questionnaire (AEQ). The data analysis was carried out using the covariance analysis in the SPSS program. The research findings showed that the training of problem - solving skills had a significant impact on positive educational emotions by 35 % and had a rate of 54 % for negative academic (p<0/05). According to the results, it can be suggested that teaching solving skills has a significant effect on increasing positive educational emotions and decreasing negative educational emotions in sixth grade students.
خلاصه ماشینی:
لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم انجام شد.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان پایه ششم انجام شد.
به عبارتی، آموزش مهارت های حل مسئله منجر به افزایش میانگین نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در هیجان های تحصیلی مثبت نسبت به گروه کنترل شده است.
لذا، آموزش مهارت های حل مسئله منجر به کاهش میانگین نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در نمره کل هیجان های تحصیلی منفی نسبت به گروه کنترل شده است.
از این رو می توان مطرح کرد آموزش مهارت های حل مسئله بر هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان پایه ششم موثر است.
گنجه، دهستانی و زاده محمدی (1392)، وکیلی (1386) و خلیلی، غلامعلی لواسانی و آزاد فارسانی (1394) در مطالعات متفاوتی مطرح نمودند که آموزش مهارت حل مسئله به طور معنی داری موجب کاهش میزان پرخاشگری و کنترل خشم در بین دانش آموزان می گردند.
The effectiveness of problem-solving therapy augmented spirituality on positive emotions and mental health: A pilot study.
The Role of Emotion Regulation and Social Problem Solving Skills in the Relationship Between Childhood Maltreatment and Post Traumatic Stress Symptoms in an Adult Male Forensic Mental Health Population.
The research method was descriptive-correlational and the statistical population of this study included all male students of the sixth grade of elementary school in Qaen (509 people).