چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی والدین با خوشبینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود و جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایهی ششم مقطع ابتدایی شهر قاین (509 نفر) بودند. در این پژوهش، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. به این صورت که از بین دانش آموزان پایه ششم مقطع ابتدایی شاغل به تحصیل، به کمک جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 دانشآموز بهصورت تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی شلاین و جرابک (2004)، ویژگیهای شخصیتی نئو کاستا و مک کرا (1983) و خوشبینی شییر و کارور (1985) اطلاعات لازم جمعآوری گردید و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی والدین، خوش بینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد در ضمن کلیه مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی والدین پیشبینی کننده قوی برای خوشبینی و مهارتارتباطی دانش آموزان میباشند. بنابراین بهمنظور ارتقاء و بهبود تعاملات خانوادگی و رابطۀ والد ـ فرزند برنامههای آموزشی خاصی باید ترتیب داد و از به وجود آمدن بدبینی و اثرات جانبی آن در نوجوانان ممانعت به عمل آورد.
The aim of this study was to investigate the relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of this study included all male students of the sixth grade of elementary school in Qaen (509 people). In this study, multi-stage cluster sampling was used. Among the sixth grade students in the primary school, 200 students were randomly selected using the Karajsi and Morgan tables. Using the Schlein and Jarabak Communication Skills Questionnaire (2004), the personality traits of Neo Costa and McCra (1983) and the optimism of Shearer and Carver (1985), the necessary information was collected and multiple regression was used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between parents 'personality traits, optimism and students' communication skills. In addition, all the components of parental personality traits are strong predictors of students' optimism and communication skills. Therefore, in order to promote and improve family interactions and parent-child relationships, special educational programs should be organized to prevent pessimism and its side effects in adolescents. The relationship between parental personality traits and optimism and communication skills of sixth grade elementary students
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین ویژگیهای شخصیتی والدین، خوش بینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد در ضمن کلیه مؤلفههای ویژگیهای شخصیتی والدین پیشبینی کننده قوی برای خوشبینی و مهارتارتباطی دانش آموزان میباشند.
والدين با رفتارهاي خود، آفرینندهی موقعیتهایي هستند كه رفتارهاي خاص را در فرزندان برمیانگیزند و يا سرمشقهایی را براي الگوسازي در اختيار آنها قرار داده و يا به تشويق دستهی خاصي از رفتارها میپردازند (نجمی و حسن زاده، 1389) تحقیقات نشان داده است تجارب خانوادگی تأثیر عمدهای بر تکامل فرد در طول دوره نوجوانی و بعد از آن دارد و ارتباطات خانوادگی سایر جنبههای زندگی نوجوان را مانند شایستگی تحصیلی تحت تأثیر خود قرار میدهد (بایرن و همکاران، 2002).
از جمله مواردی که به نظر میرسد شخصیت والدین با آنها ارتباط داشته و پژوهش در مورد آن از اهمیت خاصی برخوردار است، مهارت ارتباطی و خوشبینی فرزندان است.
ویژگیهای شخصیتی والدین با مهارتهای ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی رابطه وجود دارد.
در ادامه بهمنظور بررسی ارتباط ویژگیهای شخصیتی والدین با خوش بینی و مهارت ارتباطی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش نشان داد که ویژگیهای شخصیتی والدین با مهارت ارتباطی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی رابطه وجود دارد.
نتایج پژوهش نشان داد ویژگیهای شخصیتی والدین با خوشبینی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی رابطه وجود دارد.
نتایج پژوهشهای متعدد نشان داده است که برخی از ویژگیهای شخصیتی والدین بر میزان خوشبینی فرزندان آنها تأثیر میگذارند (عصاره، 1382).