چکیده:
مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به منابع کتابخانه ای و جمع آوری نظرات اندیشمندان این حوزه نگاشته شده است. هدف از به تحریری در آوردن این مقاله بررسی سرمایه روانشناختی دانش آموزان است؛ همچنین هدف ضمنی ارائه افق دیدی بهتر به مربیان تعلیم و تربیت که این سرمایه روانشناختی دانش آموزان را بهتر درک کنند. نتایج این مقاله نشان می دهد که سرمایه روانشناختی دانش آموزان از 6 مولفه : خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تاب آوری تشکیل شده است که سرمایه روانشناختی تاثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی سرمایه روانشناختی در دانش آموزان ابتدایی صابر شفیعی 1 ، امین رومشکانیان 2 1 آموزگار ابتدایی استان ایلام، کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی )نویسنده مسئول) 2 آموزگار ابتدایی استان ایلام، کارشناسی علوم تربیتی چکیده مقاله حاضر از نوع مروری – کتابخانه ای است که با توجه به منابع کتابخانه ای و جمع آوری نظرات اندیشمندان این حوزه نگاشته شده است.
نتایج این مقاله نشان می دهد که سرمایه روانشناختی دانش آموزان از 4 مولفه : خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تاب آوری تشکیل شده است که سرمایه روانشناختی تاثیر مستقیم و مثبتی بر عملکرد و یادگیری دانش آموزان دارد.
سرمایه شناختی سرمایه روانشناختی یکی از شاخص های روانشناسی مثبتگرایی میباشد که با ویژگی هایی از قبیل باور فرد به توانایی هایش برای دستیابی به موفقیت، داشتن پشتکار در دنبال کردن اهداف، ایجاد اسنادهای مثبت درباره خود و تحمل کردن مشکلات تعریف میشود )لوتانز،2004) همچنین برخوردار بودن از سرمایه روانشناختی افراد را قادر میسازد تا علاوه بر مقابله ی بهتر در برابر موقعیت های استرسزا، کمتر دچار تنش شده، در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردارباشند، به دیدگاه روشنی در مورد خود برسند و کمتر تحت تأثیر وقایع روزانه قرار بگیرند، لذا اینگونه افراد دارای سلامت روانشناختی بالاتری نیز هستند )روبینز، واترز، ساککیوپه و میلت، 1998).
نتیجه گیری با توجه به مواردی که ذکر شد سرمایه روانشناختی دانش آموزان از 4 مولفه : خودکارآمدی، امید، خوشبینی و تاب آوری تشکیل شده است .
Nebraska:Interdepartmental Area of Business (Management) University of Nebraska –Lincoln.