چکیده:
آنچه به عنوان یک آسیب تربیتی در روشهای تعلیم و تربیت مربیان و والدین نمود آشکاری دارد، «تربیت سطحی، صوری و ظاهری» دین به فرزندان و «عدم تعمیق باورهای دینی» است؛ همچنین توجه به «عوامل بیرونی» تربیت است تا عوامل درونی آن و نیز توجه به ظواهر و کنشهای دینی است تا اصل باورها و ارزشهای دینی. درونیسازی که در روانشناسی عاملی مهم در تعمیق باورهای دینی به شمار میرود، راهکاری مهم برای رهایی از این آسیب تربیتی است؛ زیرا درونىکردن یک ارزش و فضیلت، عمیقترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعى است. در این مقاله با تبیین مفاهیم کلیدی و رویکردهای مختلف تربیتی، به تبیین جایگاه تعمیق باورها در متون دینی پرداختیم و با مراجعه به متون دینی به روشهایی سازمان یافته در حوزه تعمیق باورهای دینی رسیدیم که در این مقاله تلاش شدهاست با یک صورتبندی نو ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
روش هاي تعميق باورهاي ديني کودکان و نوجوانان * مسلم گريواني چکيده آنچه به عنوان يک آسيب تربيتي در روش هاي تعليم و تربيت مربيان و والـدين نمـود آشـکاري دارد، «تربيت سطحي، صوري و ظاهري» ديـن بـه فرزنـدان و «عـدم تعميـق باورهـاي دينـي» است ؛ همچنين توجه به «عوامل بيروني» تربيت است تا عوامل دروني آن و نيز توجه به ظـواهر و کنش هاي ديني است تا اصل باورها و ارزش هاي ديني.
بنابراين آنچه به عنوان يک آسيب تربيتي در تعليم و تربيت مربيان و والدين نمـود آشـکاري دارد ، «تربيت سطحي ، صوري و ظاهري » دين به فرزندان و عدم تعميق باورهاي ديني، همچنين توجـه به «عوامل بيروني» تربيت است تا عوامل دروني آن ؛ نيز توجه به ظواهر و کنش هاي ديني اسـت ، تا باورها و ارزش هاي ديني.
بنابراين ايمان زماني تعميق مييابد که از سطح زبان به عمق باطني باورها و ارزش ها سرايت يابد و مفاهيم ديني از روزنه گوش انسان ها به دريچه عقـل و نيـز درون قلـب آنهـا نفـوذ يابـد؛ يعنـي ٧٢ درونيسازي ارزش ها و باورهاي ديني از لقلقه زبان بودن به عمل منجر شـود و ايـن بـا «عـادت ديني» ممکن است ؛ آن گاه از حالت عادت و تقليدي بودن ريشه عقلاني و معرفتيداشتن به خـود بگيرد و اين با «تربيت معرفت ديني» امکان پذير اسـت .