چکیده:
خودآئینی از مؤلفههای مهم دوران مدرن در قلمرو نظریههای سیاسی و اخلاقی به شمار میآید که دو رکن مهم آن یکی باور به استقلال رأی آدمی در مقام تشخیص حقیقت و دیگری توان پیجویی اهداف خویش در عرصة عمل است. اخلاق مراقبت، بهویژه آرای کارول گیلیگان، با تأکید بر هویت رابطهای (نسبتی) که بهویژه در زنان و شخصیت اخلاقی و مشی روانشناختی آنها ظهور مییابد، برداشت متعارف از خودآئینی مدرن را زیر سؤال برده است. از نظر طرفداران اخلاق مراقبت، مکاتب اخلاقی موجود، از جمله اخلاق عدالت، با تأکید بر اصول انتزاعی، جهانشمول و فرازمینهای، که گفتمانی عمدتاً مردانه است، از توجه به الزامات نگاه مراقبتی نزد زنان غفلت کردهاند. در این مقاله، ضمن بیان نقدهای اخلاق مراقبت بر خودآئینی غالب در اخلاق مدرن، خوانش و فهم خاص اخلاق مراقبت از خودآئینی مورد توجه قرار گرفته و براساس تحلیل مفهومی نشان داده میشود که چگونه اخلاق مراقبت، ضمن توجه به دیگری در قضاوتهای اخلاقی، خودآئینی را نیز فرو نگذاشته و آن را در نوعی مراقبت متوازن بازسازی میکند. یافتههای مقالة حاضر حاکی از امکان خوانشی از اخلاق مراقبت است که ضمن توجه به دیگری، از شکوفایی و تحقق فرد مراقبتکننده نیز غفلت نمیورزد.
Abstract: Autonomy is one of the most important components of modernism which has connection with humanism in the realm of political and moral theories. Two important pillars of the autonomy are believing on Intellectual independence of the human subject and also having some ability to fulfillment of practical goals. However, the assumptions of autonomy have been criticized by different thoughts. One of the most important criticisms in the relation of autonomy especially in recent times, has been presented from the point of view of the ethics of care, particularly by reference to Carol Gilligan's views. By emphasizing the tolerant, dynamic and relational identities that emerge especially in women and their moral and psychological personality, the ethics of care has criticized the conventional notion of modern autonomy specially ethics of justice because of its emphasis on abstract, universal and ultra-contextual bases which is male discourse in its nature. So, in this paper, while expressing criticisms of the ethics of care on autonomy, would be presented the special narrative of ethics of care on the autonomy.
خلاصه ماشینی:
مفروضـة مهـم اخـلاق مراقبـت آن است که ويژگي خاص زنان ، هم به لحاظ رشد شخصيتي و روان شـناختي و هـم از حيـث نحـوة جامعه پذيري ايشان ، به مراقبت و توجه به علايق ديگران معطوف است و ازاين رو زنان از گونـه و شکل خاصي از رفتار و منش اخلاقي تبعيت مي کنند که نه تنها تفاوت هايي با اخـلاق مردانـه اي که در فلسفه هاي اخلاق پيشين نهادينه شده دارد، بلکه ظاهرا با اصلي ترين مفروضة خـودآئيني و خودفرماني ، يعني اتکاي به نفس و استقلال خويشتن نيز، در تعارض است .
وي مشخصا ديدگاه خود را در نقد آراي لاورنس کولبرگ ١ و مراحل ناظر به رشد شخصيت روانـي و اخلاقي فرد مطرح کرده و بر آن است که زنان در استدلال براي امور اخلاقي متفـاوت از مـردان عمل مي کنند، زيرا رويکرد ايشان بيشتر به مراقبت و حس تيمارداري از ديگران معطـوف اسـت تا پيروي از اصول عدالت آن گونه که مردان انجام مي دهند.
Autonomy and the Social Self, in: Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency and the Social Life, Edi. By Catriona Mackenzie and Natalie Stoljar, New York, Oxford University Press.
The Ethics of Care: Personal, Political and Global, Oxford, Oxford University Press.
Introduction: Autonomy Refigured, in: Relational Autonomy: Feminist Perspectives on Autonomy, Agency and the Social lLife, Edi. By Catriona Mackenzie and Natalie Stoljar, New York, Oxford University Press.
The ethics of care: a feminist approach to human security, Pennsylvania, Temple University Press.
Citizenship and the Ethics of Care: Feminist Considerations on Justice, Morality and Politics, Trans.