چکیده:
پیتر بروک یکی از مهمترین کارگردانان تئاتر است که بسیاری از آثار خود را بر مبنای ایده بینافرهنگیت شکل داده است. نفوذ وی در این حوزه به قدری بوده که گفتمان تئاتر بینافرهنگی را نمیتوان از نقد آثار او جدا کرد. برخلاف نگاه غالباً ستایشآمیز جامعه تئاتری ایران نسبت به بروک، در غرب بسیاری از پژوهشگران او را به دلیل اتّخاذ رویکردهای استعماری و اورینتالیستی مورد نقد قرار دادهاند. در این مقاله تلاش شده تا به دو پرسش پاسخ داده شود: 1) تئاتر بینافرهنگی بروک چگونه عمل میکند؟ 2) آیا نمایشهای بینافرهنگی بروک توانستهاند نتایج فرهنگی مثبتی از خود بر جای بگذارند؟ این مقاله با تعریف تئاتر بینافرهنگی به عنوان «زمینهای جهت به رسمیت شناختن ارزشهای فرهنگی و بازسازی هویت افراد و جوامع گوناگون» آغاز میشود. بر مبنای این تعریف، تئاتر بینافرهنگی باید از منافع فردی و تملّک فرهنگی دوری کند و امکان برقراری گفتوگویی سازنده را میان فرهنگها و جوامع مختلف فراهم سازد. سپس به نقد دو اثر از بروک پرداخته شده است: ارگاست (اوّلین اثر بینافرهنگی بروک) و مهابهاراتا (مهمترین اثر بینافرهنگی وی). پس از بررسی این دو اثر، به پرسشهای پژوهشی پاسخ داده شده است. به طور خلاصه، آثار بروک منجر به تاریخزدایی از منابع اقتباسی خود نظیر مهابهاراتا شده و در آنها اثری از بازنگری در ارزشهای فرهنگی یا بازسازی هویتی دیده نمیشود. این امر میتواند منجر به بروز سوءتفاهماتی برای مخاطب شود و به شکافهای فرهنگی و نژادی در جوامع و کشورهای گوناگون دامن زند. از اینرو آثار بروک به رغم جلب مخاطبان بسیار، در عمل نتایج منفی درونفرهنگی و بینافرهنگی به بار آوردهاند.
Peter Brook is considered one of the most important theatre directors who forms many of his works based on the idea of interculturalism. His significant role in this area has made him inseparable from the discourse of Intercultural theatre. Unlike many Iranian theatre practitioners and researchers who admire Brook, in the West he has been criticised for adopting colonial and Orientalist approaches. This article seeks to answer two questions: 1) how does Brook’s intercultural theatre work? 2) have his intercultural performances made positive contributions? The article begins with the definition of intercultural theatre as ‘a site for the recognition of cultural values and the reconstitution of individual and community identities’. According to this view, intercultural theatre must avoid personal interests and cultural appropriation in order to conduct a dialogue among different cultures and communities. After defining intercultural theatre, two productions are analysed: Orghast (Brook’s first intercultural work) and The Mahabharata (his most significant production). To answer the research questions, Brook decontextualises his original source material and does not recognise the Other’s cultural values, nor does he help to reconstitute the identities of individuals and communities of his source cultures. This could cause misinterpretations as well as cultural and racial divisions. Hence, despite attracting a large number of audiences, Brook’s works have made negative intracultural and intercultural results.