چکیده:
امروزه تقابل اقتصادی در برخی از موارد، ازجمله مقابلۀ برخی قدرتهای غربی با جمهوری اسلامی ایران، از حد متعارف آن خارجشده و به جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیلشده است. یکی از واقعیتهای حال حاضر در فضای اقتصاد بینالملل، تقابل و درگیری اقتصادی است؛ امری که در فضای ادبیات علمی اقتصاد کمتر بدان پرداخته میشود؛ چون فرض بنیادین در علم اقتصاد، آزادی تجارت و داد و ستد است. در پژوهش حاضر که در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد و از روشهای آمیختة اکتشافی - مدل ایجاد گونه شناسی- بهعنوان راهبرد پژوهشی استفاده میکند، ابتدا به تبیین مفهوم کسبوکارهای نوپا و نقش این کسبوکارها در اقتصاد دفاعی پرداختهشده است، سپس با توجه به بیانات مقام معظم رهبری و ادبیات موجود مفهوم اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی و مؤلفههای آنها شرح داده شده است. سپس به بررسی نقش کسبوکارهای نوپا در اقتصاد مقاومتی و دفاع اقتصادی پرداخته میشود.
The recent rise in economic confrontations globally, including that of some Western powers with the Islamic Republic of Iran, has heightened beyond conventional norms and transformed into a full-scale economic war. In such circumstances, one has to go beyond the conventional wisdom of the mainstream economic literature based on assumptions of global free-trade and commerce for a realistic analysis of the current state of affairs. In line with the literature in applied research, the methodology of this paper follows exploratory mixed methods design, specifically utilizing modeling typology, to first arrive at a definition of the concept of start-ups, thus subsequently, the paper turns towards analyzing the role of these businesses in a defensive economy. Finally, following cues from the statements of the Supreme Leader and the existing literature, the paper attempts to describe the concepts of ‘resistance economics’ and ‘economic defense’.
خلاصه ماشینی:
نقش کسب وکارهاي نوپا در اقتصاد مقاومتي و دفاع اقتصادي 1 محمدرضا رنجبر فلاح 2 حميدرضا فتاحي تاريخ ارسال : ١٣٩٩/٠٢/٢٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٦/١٥ چکيده امروزه تقابل اقتصادي در برخي از موارد، ازجمله مقابلۀ برخي قدرت هاي غربي با جمهوري اسلامي ايران ، از حد متعارف آن خارج شده و به جنگ تمام عيار اقتصادي تبديل شده است .
در پژوهش حاضر که در زمره تحقيقات کاربردي قرار ميگيرد و از روش هاي آميختۀ اکتشافي - مدل ايجاد گونه شناسي- به عنوان راهبرد پژوهشي استفاده ميکند، ابتدا به تبيين مفهوم کسب وکارهاي نوپا و نقش اين کسب وکارها در اقتصاد دفاعي پرداخته شده است ، سپس با توجه به بيانات مقام معظم رهبري و ادبيات موجود مفهوم اقتصاد مقاومتي و دفاع اقتصادي و مؤلفه هاي آن ها شرح داده شده است .
در کشور ما نيز در سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري توسعه کارآفريني و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعاليت هاي اقتصادي با تسهيل و تشويق همکاريهاي جمعي و لزوم استفاده از کسب و کارهاي دانش بنيان در اين زمينه بارها مورد تاکيد قرار گرفته است که با توجه تعاريف موجود کسب و کارهاي نوپا بهترين شيوه نيل به اين هدف خواهد بود.
ازجمله نتايج به دست آماده ميتوان به موارد زير اشاره نمود: فرضيه ١: کسب وکارهاي نوپا بر اقتصاد مقاومتي تأثير مثبت و معنادار دارد ضريب مسير بين مؤلفه هاي اين فرضيه ٨٧/٥ به دست آمده است .