چکیده:
تئوری تفکیک قوا سبب شکلگیری نظامهای حقوقی مختلف از جمله؛ نظام ریاستی، پارلمانی و نیمهریاستی–نیمهپارلمانی برای جلوگیری از تجمیع قدرت نهادی و تخصصی شدن امور همجنس در سه حوزه تقنین، اجرا و قضا شده است. با توجه به الگوهای محقق شده از تئوری تفکیک قوا، روش مطالعه تطبیقی تجویزی، ضمن انجام توصیف برای تحقق مطلوب تر الگوهای همکارکرد، پیشنهاداتی را نیز ارائه می دهد. از این جهت، مطالعه تطبیقی تجویزی برای نظام حقوقی ایران که گرایش به بهبود الگوی تفکیکقوای خود دارد و مقام رهبری بعد از اصطکاکهای عمده قوه مجریه با سایر قوا در 24/ 7/ 1390 بهطور جد این ایده را مطرح ساختند، اهمیت دوچندان دارد. براین اساس، نگارندگان در این مقاله با توجه به توفیق ژاپن در ترسیم نظام حقوقی با ثبات، موفقیت اقتصادی آن و همچنین قرابت نظام حقوقی آن با ایران از جمله در قوه مجریه دو رکنی، در صدد مطالعهی تطبیقی تجویزی تفکیکقوا در ایران و ژاپن برآمده اند. نگارندگان در پاسخ به این سوال که «مدل تفکیکقوا در ژاپن با مدل استقلالقوا در ایران (اصل 57 قانون اساسی) واجد چه وجوه مطالعه تطبیقی از حیث افتراق و اشتراک هستند»، با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی توضیح داده اند که نظام حقوقی ژاپن به دلیل تفوق مدل پارلمانی بر دولت، با اصطکاک های اجرایی بسیار کمتری مواجه است و چون اقتدار تقنینی و نظارتی بهصورت انحصاری در چارچوب دایت ملی (پارلمان) اعمال می گردد با تشتت هنجاری، اجرایی و حتی قضایی کمتری روبرو می گردد و نتیجه آن ثبات و کارآمدی نظام حقوقی ژاپن است که می تواند در نظام ایران تجویز گردد.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تطبیقی ساختار قوای سهگانه در نظام حقوقی ایران و ژاپن سیدمحمدمهدی غمامی 1 ، سیدحسن حسینی 2 ، علی هادیزاده 3 1 دانشیار دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) 2 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع) 3 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و حقوق عمومی دانشگاه امام صادق(ع)( نویسنده مسئول) چکیده تئوری تفکیک قوا سبب شکلگیری نظامهای حقوقی مختلف از جمله؛ نظام ریاستی، پارلمانی و نیمهریاستی–نیمهپارلمانی برای جلوگیری از تجمیع قدرت نهادی و تخصصی شدن امور همجنس در سه حوزه تقنین، اجرا و قضا شده است.
بدینترتیب هر یک از قوا متصدی امری از امور زمامداری کشور، تحت نظر رییس کشور مطابق اصل (57) میگردند و حاکمیت را از طریق سازمانهای ذیربط به ترتیب ذیل اعمال مینمایند: - اعمال قوه مقننه بهتصریح اصل (58) از طریق مجلس شورای اسلامی است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل میشود و مصوبات آن پس از طی مراحل قانونی برای اجرا به قوه مجریه و قضاییه ابلاغ میگردد.
با توجه به آنچه تاکنون مطرح گردید و با عنایت به مواد قانون اساسی ژاپن میتوان بهطور مختصر نتیجهگیری کرد که ساختار قانونی حکومت ژاپن، سیستم دموکراتیک و پارلمان متشکل از دو مجلس، عالیترین ارگان و قوه مملکتی است و اختیارات وسیعی دارد.