چکیده:
هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل فضیلت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کلیه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند که نمونه آماری بهصورت هدفمند انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری پرسشنامه توسط صاحبنظران (14 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (83/0) و پایایی ترکیبی تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها و بررسی برازش مدل از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار LISREL-SPSS24 استفادهشده است. نتایج نشان داد که ابعاد ساختار سازمانی (76/0)، عدالت سازمانی (74/0)، اخلاق کاری (72/0)، معنویت در کار (73/0)، سرمایه روانشناختی (69/0)، هوش معنوی (75/0)، کیفیت روابط (91/0)، سرمایهگذاری آموزشی (92/0)، نظم و انضباط (90/0)، فضایل اخلاقی (91/0)، بهزیستی رفتاری (80/0)، شایستگی اجتماعی (96/0) و رفتار شهروندی (92/0) نقش معنیداری در تبیین سازه فضلیت سازمانی داشتند. بهصورت کلی بر اساس مدل میتوان گفت که ادارات ورزش و جوانان، با تأکید بر نظم و انضباط فردی و سازمانی، توجه ویژه به برگزاری دورههای آموزشی، اقدام در جهت ارتقا شایستگیهای اجتماعی و بهبود فضایل اخلاقی میتوانند گام مؤثری در جهت ترویج هرچه بهتر فضیلت سازمانی خود بردارند.
The purpose of the present study was to design and validate organizational virtue models in sport organizations. This study's objectives are functional and its content is descriptive correlative. The statistical Society of the study was all the managers and office staff of Sports and Youth organization of the West of the country which was opted purposefully. Gathering the required data was conducted through questionnaires, the face value of of which was confirmed by the experts of the field (14 people). Also, its reliability was approved by using alpha Cronbach test (0.83) and combined reliability. LISREL-SPSS24 software was used in order to examine and analyze the data and also the process of the model through structural equations sampling. The results of the present study showed that the following factors had a significant role in in assessing the organizational virtue structure: organizational structure(0.76, organizational Justice (0.74), work ethics (0.72), spirituality at work (0.73), psychological capital (0.69), spiritual intelligence (0.75), quality of communication (0.91), educational investment ( 0.92), discipline (0.90), behavioral virtues(0.91), behavioral well-being (0.80), social dignity (0.96) and citizenship behavior (0.92). Based on the model, it can generally be stated that the sports and youth offices, by emphasizing on an individual and organizational discipline, pain special attention to holding educational courses, making efforts to improve social dignities and betterment of behavioral virtues can take major steps towards increasingly expanding their organizational virtue.