چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کاربرد اینترنت اشیاء بر شناسایی فرصتهای کارآفرینی با نقش واسطهای خلق دانش بوده است. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر نوع، توصیفی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارشناسان و مدیران عالیرتبه ادارهی کل فنی و حرفهای شهرستان ساری به تعداد 95 نفر بوده است. از روش نمونهگیری سرشماری استفاده گردید. ابزار گردآوری داده در پژوهش حاضر سه پرسشنامه محققساخته اینترنت اشیاء با استفاده از دیدگاههای آتزوری(2010)، پرسشنامه تشخیص فرصتهای کارآفرینانه پوهاکا(2011) در سه مؤلفه و پرسشنامه خلق دانش نوناکا و تاکوچی (2004) در طیف 5 گزینهای لیکرت هستند که روایی آنها با نظر کارشناسان در ادارهی کل فنی و حرفهای تأیید گردید و برای سنجش پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که هر کدام به ترتیب در سطح 923/0 و 931/0 و 971/0 محاسبه شده است. در این پژوهش بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنف و آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون، معادلات ساختاری، مدلسازی و تحلیلی مسیر استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که بین کاربرد اینترنت اشیاء و شناسایی فرصتهای کارآفرینانه با اثر میانجی خلق دانش رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز کاربرد اینترنت اشیاء بر مؤلفههای متغیر شناسایی فرصتهای کارآفرینی، پویش رقابتی فرصتها، جستجوی پیشگام فرصت و راهکار نوآورانه خلق فرصت اثر معناداری داشته و همچنین متغیر خلق دانش بهعنوان متغیر واسطهای باعث افزایش این تأثیر میگردد.
The purpose of this study was to investigate the effect of the use of IoT on the identification of entrepreneurial opportunities with the mediating role of knowledge creation. The purpose of the present study was to describe the purpose of the study in terms of type and type. The statistical population of this study was 95 experts and senior managers of Sari Technical and Vocational Office. The sampling method was census. Data were collected using three questionnaires, namely, IQI, Pohaka Entrepreneurial Opportunity Recognition Questionnaire (2011) and Nonaka and Takuchi Knowledge Creation Questionnaire (2004). The Technical and Professional General Bureau was approved and Cronbach's alpha coefficient was used to measure the reliability of the research instrument, each calculated at the level of 0.923, 0.931, and 0.971, respectively. In this research, data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov tests and Pearson correlation test, regression, structural equations, modeling and path analysis. The results show that there is a positive and significant relationship between using IoT and identifying entrepreneurial opportunities with the mediating effect of knowledge creation. Also, the use of IoT has significant effects on variable components of identifying competitive opportunities, entrepreneurial opportunities, pioneering opportunity searching and innovative opportunity creation strategies, and also the knowledge creation variable as an intermediary variable.
خلاصه ماشینی:
ابزار گاردآوری داده در پژوهش حاضر سه پرسشنامه محققساخته اینترنت اشایاء باا اساتفاده از دیادگاههاای آتازوری)٢٠١٠(، پرسشنامه تشخیص فرصتهای کارآفرینانه پوهاکا)٢٠١١( در سه مؤلفه و پرسشنامه خلق دانش نوناکاا و تاکوچی )٢٠٠٤( در طیف ٥ گزینهای لیکرت هستند که روایی آنها با نظار کارشناساان در ادارهی کال فنی و حرفهای تأیید گردید و برای سنجش پایایی ابزار پژوهش از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد کاه هر کدام به ترتیب در سطح ٠/٩٢٣ و ٠/٩٣١ و ٠/٩٧١ محاسبه شاده اسات.
نتایج پژوهش نشان داده است که بین کاربرد اینترنت اشیاء و شناسایی فرصاتهاای کارآفریناناه باا اثار میاانجی خلاق داناش رابطاه مثبات و معنیداری وجود دارد و نیز کاربرد اینترنت اشیاء بر مؤلفههای متغیر شناساایی فرصاتهاای کاارآفرینی، پویش رقابتی فرصتها، جستجوی پیشگام فرصت و راهکار نوآورانه خلق فرصات اثار معنااداری داشاته و همچنین متغیر خلق دانش بهعنوان متغیر واسطهای باعث افزایش این تأثیر می گردد.
اهمیات 1 Internet of things 2 Kevin ashton تأثیر کاربرد اینترنت اشیاء بر شناسایی فرصتهای کارآفرینی با نقش واسطهای خلق دانش ١٢٣ موضوع از این رو است که تغییرات در جامعه و باازار، نقاش مصارفکنناده را تغییار داده اسات.
1 Socialization,Externalization,Combination,Internalization(SECI) اهداف پژوهش هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر کاربرد اینترنت اشیاء بر شناسایی فرصتهای کاارآفرینی باا نقش واسطه خلق دانش در سازمان فنی و حرفهای اسات.