چکیده:
هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی مناسب برای نوآوری سازمانی درکتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از لحاظ هدف تحقیق از نوع کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری آن شامل همه مدیران و کارکنان کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی که بر اساس آخرین آمار اخذ شده، جامعه آماری پژوهش شامل 550 نفر بوده و با توجه به این که کل جامعه در دسترس بود تمام جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار بوده و ابعاد و مولفه های عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به علت داشتن بار عاملی بالای 4/0 و قرار گرفتن t-value در بازه مناسب تعیین قرار دارند. این عوامل فردی، گروهی، سازمانی، محیطی و انسانی و آموزشی هستند. همچنین ابعاد به دست آمده از نتایج تحقیق به این ترتیب شناسایی شده است: 1- بعد انسانی و آموزشی شامل مولفه های (توانمند ساختن مهارت دانش، سرمایه فکری)2- بعد سازمانی شامل مولفه های (ساختار سازمانی ، مدیریت دانش، نوآوری سازمانی)3-بعد فردی شامل مولفه های(تحمل ابهام ،دانش و تخصص)4- بعد محیطی شامل مولفه های (پویایی سازمان، پیچیدگی های فناوری)5-بعد گروهی شامل مولفه های (حمایت مدیریتی ، سیستم ارتباطات).
This study aimed to present the suitable model for organizational innovation among the Islamic Azad University Libraries. This research is an applied one and also the method is descriptive survey research with the type of correlational. The statistical society is including all directors and staffs for Islamic Azad University Libraries which the statistical society of this research is 500 in accordance with the recent researches, since total society is available, hence, the all societies were considered as sample. The results of the researches show that research model includes the optimal fitness, so the dimensions and components of effective factors on organizational innovation among Islamic Azad University Libraries determined because of the factor load which is more than 0.4 and putting t-value in the suitable period. These factors include the individual, group, organizational, environmental as well as human and educational factors. Also, the gained dimensions which were identified, are such as 1- the human and educational dimensions include the components of empowering the knowledge skills, intellectual capital. 2- Organizational dimension includes the components like organizational structure, knowledge management, and organizational innovation. 3- Individual dimension includes the components of ambiguity tolerance, knowledge and specialty. 4- Environmental dimension includes the components of organizational dynamics, technology complexity. 5- Grouping dimension includes the components of management support and communication system.
خلاصه ماشینی:
(٢٠٠٩,Ilsev &Gumusluoglu ) بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیق در جدول ١ و ٢، تمام عوامل و ابعاد و مولفه های در نظر گرفته شده به عنوان مدل ارائه شده عوامل بر نوآوری سازمانی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی که به علت داشتن بار عاملی بالی ٠/٤ و قرار گرفتن t-value در بازه مناسب تعیین شده اند .
نتایج بدست آمده این تحقیق با تحقیقات محققانی همسوست (٢٠١٢,Witte &Haelermans )، (٢٠١١,Chang et al) که به این تحلیل دست یافتند که فرصت های آموزشی، حمایت همکاران را در تحقیق خود مهم و یکی از عوامل مطلوب برای نوآوری در سازمان بر شمردند، (٢٠١٠ ,D'Elia &Bergart )که عامل فردی را مهم دانسته ، (٢٠١٤ ,pezVillar-Lo &n Camiso) که نوآوری در فناوری، نوآوری سازمانی، مدیریت دانش را مهم دانسته و هم چنین به این تحلیل دست یافتند و اذعان داشتهاند که هم - افزایی میان نوآوری سازمانی و نوآوری فناورانه وجود دارد ،در نتیجه نمیتوان نوآوری فناورانه را جایگزین نوآوری سازمانی دانست یا برعکس (٢٠١٦ ,Waenink) در بعد فرایند رفتار نوآورانه در سازمان مورد تحقیق بین توانایی ها و ظرفیت ها، دانش تخصصی بیشترین و پیش کنشگری کمترین تاثیر را بر رفتار نوآورانه داشته اند.
هم چنین از بین عامل های مدیریت منابع انسانی، ارائه مدل مناسب برای نوآوری سازمانی درکتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی ٢٩١ آموزش بیشترین و اشتراک اطلعات کمترین تاثیر را بر رابطه میان توانایی ها و رفتار نوآورانه داشته اند (٢٠١٠,.