خلاصه ماشینی:
مکتب رضوی حلقه وصل نظام علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی به کوشش: قاسم بابائی اشاره: دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نویسندهی کتاب تمدن رضوی است.
این بازسازی و ارتقای فرهنگ اسلامی پس از امام رضا(ع) نیز ادامه یافت، با این تفاوت که در دوران امام رضا(ع) به سبب ولایتعهدی حضرت، بخش عالی فرهنگ یعنی تمدن ظهور یافت و زمینه برای ترویج الگوها، نمادها و مناسک صحیح وحیانی و بازسازی نهادهای اجتماعی فراهم شد.
بنابراین مکتب رضوی حلقة وصل نظام علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی است.
*ویژگیهای مکتب سیاسی امام رضا(ع) و وجوه تمایز آن از سایر مکاتب کدامند؟ واژة مکتـب بـه معنـای دیـن نیسـت، بلکـه اعـم از دین است.
از این جهت مکتب سیاسی امام رضا مازاد بر جنبة فرهنگی جنبة تمدنی نیز داشت که در دورة خلافت مأمون اتفاق افتاد.
تربیت انسانهایی متناسب بـا روح حاکم بـر فرهنگ و تمدن رضوی اسـت.
در تمدن رضوی کدام ظرفیتها تبدیل بالفعل شدند؟ همانگونه که در سئوال عنوان کردید ویژگی تمدن به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه است به نظرم در تمدن رضوی این اتفاق افتاد و اسلام حداکثری با حضور امام معصوم(ع) فعلیت یافت.
تمدن اسلامی در 19 ویژگی با تمدنهای دیگر مشترک است، ولی فصل و ویژگی ممتازی دارد که آن را از سایر تمدنها جدا میکند و آن در اعتقاد به توحید و ولایتپذیری انسان کامل است.
تمدن اسلامی در 19 ویژگی با تمدنهای دیگر مشترک است، ولی فصل و ویژگی ممتازی دارد که آن را از سایر تمدنها جدا میکند و آن در اعتقاد به توحید و ولایتپذیری انسان کامل است.