چکیده:
امروزه باروری، به عنوان یکی از سه عنصر اصلی تغییرات جمعیّت، به یکی از مسائل مهمّ جامعهی ایران تبدیل شده است. پژوهشهای گستردهای در زمینهی شناخت تعیینکنندههای باروری صورت گرفته است. با اینحال، فهم عمیق پدیدهی باروری مستلزم مطالعهی بُعد معنایی آن است؛ بُعدی که بیانگر فهم و تفسیر مردم از جهان اجتماعی خود، وقایع و شرایط و نیروهای موجود در آن و پیوندشان با فرزندآوری است. برخلاف بیشتر پژوهشهای پیشین که کمّی بوده و با اتّخاذ موضِع بیرونی به تبیین باروری پرداختهاند، این مقاله با روش کیفی و با تمرکز بر کُنشهای فرزندآوری و معنای آن نزد کُنشگران درصدد است تا به آن بخش مغفول از این نوع کُنشها بپردازد. نتایج این بررسی که با بهرهگیری از رویکرد نظریهی زمینهای و از طریق مصاحبهی عمیق با 20 زوج از عربهای شهر اهواز انجام شده حاکی از آن است که سه نوع رویکرد معنایی ازکُنش فرزندآوری بر اساس نحوهی تأثیر زمینهی کُنش، معانی اطلاقشده به فرزندآوری و بروز عملی این کُنش قابل تشخیص است که عباتند از: فرزندآوری به عنوان یک کُنش التیامبخش ـ ترمیمی، فرزندآوری به عنوان یک کُنش آیندهنگرانه ـ اندیشمندانه، فرزندآوری به عنوان یک کُنش محدودکننده ـ امنیّتی.
Fertility is one of the main three factors which affects the population changes. Curranty, it is accounted as a social problem in Iranian society. Although lots of quantitative researches have ever been conducted to illustrate the determinants of fertility in Iran, but deep perception of fertility needs to study its meaning dimension too. Studding the dimension uncovers the people’s interpretation of their social world, events, conditions and forces which are related to their childbearing action. Methodologically, this study adopted a qualitative approach to concentrate deeply on childbearing action and its meaning to the actors. Grounded theory is the main method to analyze the data. The data has been collected via 20 deep interview with Arab couples in Ahwaz city. The results show that according to content of childbearing action, attributed meanings to the action, and realization of this action, three meaning approaches are emerged: childbearing as a consolidate-amendable action, childbearing as a perceptive-reflexive action, and finally childbearing as a limitation and secured action.