چکیده:
با وجود تاکید اخیر برنامهها و سیاستهای رسمی و آشکار برخی کشورها بر افزایش جمعیت، مطالعات اندکی درباره نقش رسانهها در موفقیت سیاستهای جمعیت منتشر شده است. پس از اعمال سیاست کنترل جمعیت در ایران، با ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت در 30 اردیبهشت 1393 تغییر سیاستها به افزایش جمعیت وجههای رسمی یافت. علیرغم توجه سیاستهای ابلاغی به ابعاد مختلف (کمی و کیفی) جمعیت، نحوه بازتولید گفتمانی و ترویج این سیاستها در رسانهها عمدتا با توجه به بعد کمیت جمعیت انجام میشود، که به نظر میرسد هم توانایی این پیامها در تغییر رفتار را کاهش داده و هم تصویری ناقص از سیاستهای جمعیتی ارائه میدهد. در این مقاله، با استفاده از نظریه رفتار برنامهریزی شده عوامل موثر بر تغییر رفتار معرفی شده و با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی، گفتمانهای اصلی دو روزنامه کیهان و ایران شناسایی میشوند. سپس، گفتمانها از نظر حضور یا فقدان عوامل اثرگذار بر تغییر رفتار باروری تحلیل میگردند. در نهایت، سه اصل برای بهینه کردن فعالیتهای ترویجی سیاستهای جمعیتی ایران معرفی میشوند که عبارتند از الف) توجه به عوامل متعدد اثرگذار بر رفتار باروری؛ ب) اتخاذ رویکرد مخاطب آگاه، گزینشگر، و عقلانی؛ و ج) برقراری ارتباط و همکاری علمی بین روزنامهنگاران و جمعیتشناسان.
Despite the emphasis on direct and formal pronatlaist policies, little attention has been paid to the role of media on the success of population policies. After the implementation of antinatalist policies in Iran, the pronatalist policy was formally revealed by the announcement of the population decree by the Supreme Leader in May 2014. Although the new policy is comprehensive and pays attention to various aspects (i.e quantity and quality) of population, the media discourse only promotes one aspect, that is quantitative aspect of the policy. This means that the media content not only does not have the ability for making behavioral change, but also produces an incomplete picture of the new population policy. Using the planned behavior theory, this paper identifies factors affecting behavior change, and introduces main discourses in Iran and Keyhan newspapers as the two mainstream media by using critical discourse analysis. Then, discourses are analyzed taking into account the presence or lack of determining factors of fertility. Finally, three principles are proposed for the improvement of advocacy of population policies which includes a) considering multiple factors affecting fertility behavior, b) taking informed, selective and rational audience approach, and c) making scientific communication and collaboration between journalists and demographers.