چکیده:
درگرایشهای هنر محیطی در هنر معاصر، محیط زیست جایِ تمرکز بر طبیعت را میگیرد. زیباشناسی در این گرایشها به زیباشناسی زیستمحیطی تبدیل میشود. در این پژوهش قصد بر این است با ذکر مولفههای محوری زیباشناسی زیستمحیطی به مطالعه ابعاد آثار کریستو-کلود با توجه به طبیعت بپردازیم. با ذکر دستهبندی آثار کریستو-کلود و گرایشهای هنری آنها به شرح مختصری از مسائل زیباشناسی زیستمحیطی میپردازیم. مسائل زیباشناسی زیستمحیطی از آرای نظریهپردازان برجسته این حوزه بیرون کشیده شده است. هدف این است که با روش توصیفی-تحلیلی به این سوال پاسخ دهیم که آیا کریستو-کلود توانستهاند از طریق تأکید بر مسائل زیباشناسی زیستمحیطی باعث آگاهیبخشی یا تأثیرگذاری بر رابطه مخاطبان با محیط زیست شوند؟ گرایشهای آثار هنری کریستو وکلود در تقاطعی از آثار هنرمحیطی، هنر ترمیمی و اکولوژیکال آرت قرار دارد. همین مطالعه منجر به شناخت بهتر این آثار در معرفی طیف معانی طبیعت میشود. در آثار کریستو-کلود طبیعت طیف معانی گستردهای دارد که عبارت از زمین، مکان (وابسته به خاطره فردی و جمعی)، طبیعت برساخته (مصنوعات فرهنگی)، طبیعت بکر و دستنخورده و محیطزیست است. مطالعه موضوعها و مولفههای زیباشناسی زیستمحیطی مانند ارزش زیباشناختی، استغراق زیباشناختی، مواجهه زیباشناختی، ارزش و حفاظت زیباشناختی در رابطه با طبیعت در آثار کریستو-کلود نشان میدهد، آثارشان با استغراق زیباشناسی و بهره از حداکثری از تعامل حواس مخاطب، موجب رابطهای مثبت میان انسان و طبیعت میشوند و با آمیزش ظریف تصنع و طبیعت، به تعمق در رابطه انسان و محیط زیست دعوت میکنند. آنها با تغییر در ارزشهای زیباشناختی قدیمیِ آثار هنری، ضمن اشاره به ارزشهای ذاتی طبیعت با معانی مختلف، ارزشهای تازهای را جایگزین میکنند.
Nature turns into the environmental in environmental arts. Environment-related aesthetics transforms intoeco-aesthetics. The aim in this research is to use eco-aesthetic core principles for studying the work of Christo-Claude.Classifyingtheir oeuvre, webriefly expand on some eco-aesthetic issues, extracted from the views of key theorists in this field. This is done in order to answer the question of whether Christo-Claude have managed to influence their audiences and raise their awareness.The work of the duo is at an intersection betweenenvironmental, restorative and ecological art. This study offers a better understanding of these works exploring a range of meanings in nature. Nature has a wide range of meanings in Christo-Claudeincorporating the earth, the (individual or common memory-associated) place, constructed nature (cultural artifacts), the intact nature and the environment. The study of eco-aesthetic issuessuch as aesthetic values, engagementsand encounters,and the aesthetic protection of nature in Christo-Claude shows that their worktakes most advantage from aesthetic engagement and maximal use ofthe audience’s senses to generate a positive relationship between people and their world. They invite us to reflect on our relationship with the environment. Disturbing old aesthetic values of artworks, they make references to nature’s innate values (with a given range of meanings) replacing them with new values.
کلیدواژه ها:
طبیعت
،
هنر محیطی
،
زیباشناسی زیستمحیطی
،
کریستو-کلود
Eco-aesthetics
،
Christo-Claude
،
Nature
،
Environmental art