چکیده:
موضوع مقالۀ حاضر، توجه به نگرش و اعتقاد صحیح در پرورش متربی است. بررسی متون دینی نشان میدهد نوع نگرش انسان به خداوند، جهان هستی، انسان و دین از زیربناییترین موضوعاتی است که رفتارهای انسان را تحتتأثیر قرار میدهد. از آن رو که این موضوعات بهطور خاص در حرفۀ معلمی تأثیر بسزایی دارند، در مقالۀ حاضر که به روش کتابخانهای تهیه گردیده، تأثیر آنها در حرفۀ معلمی بهاختصار تبیین شده است. اعتقاد به علم و قدرت و حکمت بیپایان خداوند، اعتقاد به ربوبیت خداوند متعال، اعتقاد به نصرت و یاری خداوند و طلب خیر از او، توکل و واگذاری امور به خداوند، نظام احسن آفرینش، ماهیت زندگی دنیا، آمیختگی دنیا با رنج و سختی، کرامت ذاتی انسان، اراده و اختیار انسان، ذوابعاد بودن وجود انسان، هدفمندی آفرینش انسان، آسانی دین، پذیرش اختیاری دین، تفاوت نهادن بین دین و دینداران و اعتقاد به سیاست دینی، مهمترین موضوعاتی است که در این مقاله مطرح و تأثیر آن در حرفۀ معلمی تبیین شده است.
Attention to the correct attitude and belief in educating educators is the subject of this article. Examination of religious texts reveals that the type of human attitude towards God, the universe, man and religion are the most fundamental issues that affect human behavior. Since these topics have a great impact on the teaching profession in particular, in the present article, which has been prepared in a library method, with a brief explanation of these issues, its impact on the teaching profession has been investigated. Belief in the infinite knowledge, power and wisdom of God, Belief in the Lordship of God Almighty, Belief in God's help and assistance and asking for good from Him, Trust and entrustment of affairs to God, Creation of a good system, The nature of the life of the world, The combination of the world with suffering and hardship, Intrinsic human dignity, Human will and free will, Dimensionality of human existence, Purpose of human creation, Ease of religion, Voluntary acceptance of religion, Distinguishing between religion and religious people and Belief in religious politics are the most important issues in the article that its impact on the teaching profession is explained.
خلاصه ماشینی:
اعتقاد به علم و قدرت و حکمت بیپایان خداوند، اعتقاد به ربوبیت خداوند متعال، اعتقاد به نصرت و یاری خداوند و طلب خیر از او، توکل و واگذاری امور به خداوند، نظام احسن آفرینش، ماهیت زندگی دنیا، آمیختگی دنیا با رنج و سختی، کرامت ذاتی انسان، اراده و اختیار انسان، ذوابعاد بودن وجود انسان، هدفمندی آفرینش انسان، آسانی دین، پذیرش اختیاری دین، تفاوت نهادن بین دین و دینداران و اعتقاد به سیاست دینی، مهمترین موضوعاتی است که در این مقاله مطرح و تأثیر آن در حرفۀ معلمی تبیین شده است.
بررسی آیات قرآن کریم نشان میدهد بیشترین اهتمام این کتاب که مهمترین و اساسیترین کتاب تربیت و هدایت است (بقره: 2، آلعمران: 138، یونس: 57، نحل: 89، جاثیه: 20، جمعه: 2، انفال: 2)، تصحیح و تغییر نگرش مخاطب است، نه بیان جزییات احکام و دستورهای اسلامی.
ازاینرو، این سؤال اساسی مطرح میشود که علت عدم موفقیت دستگاههای گوناگون در امر تربیت چیست و عملکرد آنها چگونه بهبود مییابد؟ در مقالۀ حاضر تلاش میشود با الهام از قرآن کریم و آموزههای اهل بیتکه وظیفۀ تبیین این کتاب هدایت را برعهده دارند (نحل: 44)، مهمترین نگرشهای مؤثر بر اخلاق حرفهای معلمی و به تبع، مؤثر بر مخاطب بررسی گردد؛ زیرا برخورداری مربی از نگرشها و اعتقادات صحیح، بیشترین تأثیر را در متربی ایجاد میکند و دانشآموز و دانشجوی تراز انقلاب اسلامی ایران را به جامعه هدیه میدهد.