چکیده:
اهمیت دستاوردهای نظریۀ کلبرگ (Kohlberg) در مدیریت سود هنگامی آشکار میشود که با سؤالاتی دربارۀ چگونگی رفتار افراد ارتباط پیدا میکند. این نظریه را میتوان یک تحلیل توصیفی دانست که تلاش میکند پیشرفت اخلاقی افراد را توصیف کند. یکپارچهسازی اصول اخلاقی توصیفی و هنجاری بهنوبۀ خود باعث میشود برای بررسی استدلال اخلاقی مدیر از روشی مفیدتر استفاده شود. هدف پژوهش حاضر این است که اخلاق را در مدیریت سود در جامعۀ دانشگاهی با توجه به نظریۀ کلبرگ معرفی و تبیین کند. از این رو، کوشیدهایم با تحلیل این نظریه، بینشی دربارۀ مفاهیم کلیدی مسئله اخلاق در مدیریت سود ارائه کنیم. روش تحقیق حاضر، توصیفی و رویکرد آن، نظری است. این پژوهش به دنبال ارتباط نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ بهمنزلۀ رویکردی در فرآیند بررسی پیشینه و استدلالهای نهفته در اخلاق مدیر در مدیریت سود است. این نظریه توضیح میدهد که افراد چگونه احساس درست یا غلط بودن را تعیین و توجیه میکنند. بهطور کلی، نتایج پژوهش در راستای بینشهای مفهومی دربارۀ اخلاق در مدیریت سود است و ارتباط اخلاق مدیران در مدیریت سود را با مدل استدلال اخلاقی کلبرگ مطرح میکند. بر این اساس، میتوان از دیدگاه نظری، مفاهیم بیشتری را دربارۀ استدلال اخلاقی در موضوع مدیریت سود بررسی و تحلیل کرد.
The importance and implications of Kohlberg’s theory, in terms of earnings management, resides within the fact that the theory is concerned with questions about how one ought to act – being as it acknowledges the well-known ethical theories. The work of Kohlberg can be classified as a descriptive analysis to the extent that it attempts to describe individuals’ moral development. This integration of normative and descriptive ethics, in turn, enables the theory to be used to explore managers’ moral reasoning in a more helpful way. The purpose of this paper is to shed light on and introduce the ethics of earnings management in the academic community in light of Kohlberg’s theory. In other words, by analyzing the relevant literature to provide insights around the key concepts of the issue of ethics of earnings management. Therefore, theoretical approach has been adopted by reviewing the literature using a descriptive method. The study suggests relevance of the theory of moral development and reasoning by Kohlberg as an approach in the process of exploring the background and the reasons behind ethics of managers regarding earnings management. This theory helps to explain how individuals demonstrate and justify a sense of right or wrong. In general, the results show provides conceptual insights about the ethics of Earnings management, and it proposes a link between manager’s ethics regarding the phenomenon of Earnings management and the framework of moral reasoning theory by Kohlberg. From this point of view, it is possible to increase the concept of ethics reasoning about earnings management from a theoretical point of view.
خلاصه ماشینی:
سپس، این پژوهش به تحلیل دستاوردهای نظریۀ کلبرگ در درک بیشتر اخلاق در مدیریت سود میپردازد و در نهایت، در بخش نتیجهگیری، به دنبال ارائه مدل پیشنهادی مراحل پیشرفت اخلاقی است که میتواند دربارۀ مدیری که تصمیم بر مدیریت سود دارد، اعمال گردد.
هیلی و واهلن، در تعریف مدیریت سود چنین نوشتهاند: «مدیریت سود وقتی است که مدیران از قضاوت در گزارشگری مالی و ساختاردهی معاملات استفاده میکنند تا گزارشهای مالی را تغییر دهند و ذینفعان را دربارۀ عملکرد اقتصادی واقعی شرکت گمراه کنند یا خروجیهای قراردادی را که به ارقام حسابداری گزارش شده بستگی دارد، تحت تأثیر قرار دهند» (Healy & Wahlen, 1999, P.
در حقیقت، شیپر در تعریف خود بر این نکته تأکید میکند که تصمیم مدیریت با هدف پیگیری منافع شخصی ممکن است زمانی موجب شود قیمت سهام با سودهای دستکاری شده (که قبل از زمان واقعی تحقق سود گزارش گردیده)، گزینههای مختلف انجام سرمایهگذاری را تحریک کند.
در این راستا، سلسله مراتب اخلاقی نظریۀ کلبرگ را میتوان بهعنوان مدلی مناسب برای بررسی استدلال اخلاقی مدیر دربارۀ رفتار مدیریت سود پیشنهاد کرد.
- به محققان و افراد علاقهمند به موضوع اخلاق در مدیریت سود پیشنهاد میگردد نتایج این تحقیق را بر اساس نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ، بهطور عملی در شرکتها و دید گزارشگری واحدهای تجاری به کار ببندند و در تحقیق و تحلیل خود به ویژگیهای فردی و شخصیتی مدیران نیز توجه و دقت داشته باشند.
I. (2020), "Earnings management as an ethical issue in view of Kohlberg’s theory of moral reasoning", Journal of Financial Crime, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.