چکیده:
قانون اساسی، سند ملی و قانون مادر در هر کشوری محسوب می شود که نمایانگر ایدئولوژی حاکم بر آن کشور است. در جمهوری اسلامی ایران با توجه به قیام مردم جهت دستیابی به یک نظام اسلامی و نجات از سلطه ی مستکبرین جهان، همچنین آرای بی نظیر مردمی به چنین نظام و قانون اساسی ای سبب میشود تا از پشتوانه بالای مردمی برخوردار باشد و در عین حال به دلیل آنکه اصول مندرج در قانون اساسی، برگرفته از احکام و قوانین اسلام است پایبندی به آن دارای لزوم شرعی نیز میباشد. با نگرش و بررسی دقیق مواد قانون اساسی می توان اصول کلی سیاست خارجی را بدست آورد و پاسخگوی بسیاری از مسائل اجتماعی در زمینه سیاست خارجی بود.
این پژوهش با هدف تبیین چارچوب اصول سیاست خارجی برگرفته از قانون اساسی و تاکید بر اجرای آن توسط مسئولین انجام گرفته است که نتیجه ی استخراج مواد مذکور از قانون اساسی ؛ صلح در روابط بینالملل، طردکامل استعمار و محو هرگونه استبداد ونفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری، حمایت از مبارزه ی حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین جهت تامین سعادت انسان در کل جامعه بشری و حفظ استقلال و آزادی او در سایه ی عزت و عدالت است و بدین صورت بشر را از حصار حاکمیت ظالمانه یِ زر و زور نجات میدهد لذا اجرای چنین قوانینی که بر اساس احکام اسلامی به تصویب رسیده است توسط مسئولین جمهوری اسلامی ایران منتج به زمینه سازی ایجاد عدالت جهانی خواهد شد
The constitution is the national document and the mother law in any country that reflects the ideology of that country. In the Islamic Republic of Iran, due to the uprising of the people to achieve an Islamic system and salvation from the arrogant domination of the world, also the unique popular vote for such a system and constitution causes it to have high popular support and at the same time because The fact that the principles contained in the constitution are derived from the rules and laws of Islam, adherence to it is also a religious requirement. By carefully examining the articles of the constitution, one can obtain the general principles of foreign policy and answer many social issues in the field of foreign policy.
This research has been carried out with the aim of explaining the framework of foreign policy principles derived from the Constitution and emphasizing its implementation by the authorities, which is the result of extracting the mentioned articles from the Constitution; Peace in international relations is the complete rejection of colonialism and the eradication of any tyranny and the denial of any domination and domination, support for the right-wing struggle of the oppressed against the arrogant to ensure human well-being in all human society and maintain its independence and freedom in the shadow of dignity and justice. And in this way, it saves human beings from the tyranny of tyrannical rule of gold and force, so the implementation of such laws that have been approved according to Islamic rules by the officials of the Islamic Republic of Iran will lead to the creation of global justice.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش با هدف تبیین چارچوب اصول سیاست خارجی برگرفته از قانون اساسی و تاکید بر اجرای آن توسط مسـئولین انجـام گرفته است که نتیجه ی استخراج مواد مذکور از قانون اساسی ؛ صلح در روابـط بـین الملـل ، طردکامـل اسـتعمار و محـو هرگونـه استبداد ونفی هرگونه سلطه گری و سلطه پذیری ، حمایت از مبارزه ی حـق طلبانـه مستضـعفین در برابـر مسـتکبرین جهـت تـامین سعادت انسان در کل جامعه بشری و حفظ استقلال و آزادی او در سایه ی عزت و عدالت است و بدین صورت بشـر را از حصـار حاکمیت ظالمانه ی زر و زور نجات میدهد لذا اجرای چنین قوانینی که بر اساس احکام اسلامی به تصـویب رسـیده اسـت توسـط مسئولین جمهوری اسلامی ایران منتج به زمینه سازی ایجاد عدالت جهانی خواهد شد کلید واژه : قانون اساسی - سیاست خارجی- عدم سلطه پذیری - صلح جهانی - حمایت از حقوق مظلوم -وفای به پیمان ١ دانشجوی دکترا رشته ی الهیات ،گرایش فقه ومبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال beheshti26@vatanmail.
اصـل حمایـت از مستضعفین از جمله قواعدی است که واجد کارایی دوگانه ی داخلی و بین المللی است (جاوید، ١٣٩٢: ٥٣) بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آرمان نظام ؛ سـعادت و خوشـبختی همـه افـراد بشراسـت لـذا خـود را موظـف بـه حمایت از حقوق همه ی انسان ها خصوصا مسلمانان و مستضعفان جهان می داند(اصل ١٥٤قانون اساسی ) امام خامنه ای (مدظله ) در این راستا می فرمایند: امیرالمومنین (علیه السلام ) برای دفاع از مظلوم ، شرط اسلام را نگذاشـته اسـت .