چکیده:
هدف: نظامهای آموزشی جهان و از جمله کشور ما، با چالشها و مسائل نوینی روبهروست. یکی از این چالشها، بحث تفکیک جنسیتی یا آموزش تکجنسیتی است. هدف این پژوهش، بررسی ضرورت، مبانی فیزیولوژی، زیستشناختی و جامعهشناختی تفکیک جنسیت در آموزش بود. روش: روش پژوهش سنتزپژوهی بود. یافتهها: بر اساس مبانی فیزیولوژی، زیستشناختی و جامعهشناسی، طرفداران آموزش تکجنسیتی معتقدند که باید در آموزش، تفکیک جنسیتی صورت گیرد و در این راستا به تفاوتهای دختران و پسران در زمینههای مختلف اشاره میکنند. مهمترین دلایل آنان در این زمینه، تقویت خودپندارۀ تحصیلی، سبک نوشتار متفاوت و نابرابر دختران و پسران، تفاوت در ماهیت مشارکت، تفاوت در حس تعلق و دلبستگی تحصیلی، اهمیت وابستگی برای دختران و رقابت برای پسران و خودآگاهی بدنی بیشتر دختران بود. نتیجهگیری: هر یک از حامیان دو رویکرد تکجنسیتی و مختلط، برای دفاع از موضع خود دلایلی رقیب ارائه کردهاند. تصمیمسازی در این خصوص، وامدار علل و عوامل مختلفی است؛ اما این پژوهش بر اساس مبانی نظری و پیشینههای بررسیشده، بر تفکیک جنسیت تأکید دارد و تفکیک را از عوامل اصلی در بهبود آموزش و یادگیری تلقی کرده است.
Objectives: Educational systems of the world, including system of our country, are faced with new challenges and issues.One of these challenges is the challenge of gender segregation or single-sex education. The purpose of this study is to investigate the Physiological, Biological and Sociological Foundations of Gender segregation in Education. Method: The method used in the present study is synthesis research method. Results: Advocators of single-sex education believe that the Gender segregation should be done in Education based on Physiological, Biological and Sociological Foundations and in this regard, they point to the differences between girls and boys in different areas. The most important reasons are the Strengthening academic self-concept, Different and unequal style of writing girls and boys, Differences in the nature of participation, Difference in sense of belonging and academic affiliation, the importance of affiliation for girls, the importance of competition for boys and the physical self-awareness of girls. Conclusion: Each of the proponents of single-sex and mixed approaches presents their competing reasons. Decision making in this regard is due to various causes and factors therefore, but this research based on theoretical, experiential findings emphasizes on gender segregation, because gender segregation can lead to the improvement of learning and instruction. Objectives: Educational systems of the world, including system of our
خلاصه ماشینی:
يافته ها: بر اساس مباني فيزيولوژي، زيست شناختي و جامعه شناسي ، طرفداران آموزش تک جنسيتي معتقدند که بايد در آموزش، تفکيک جنسيتي صورت گيرد و در اين راستا به تفاوتهاي دختران و پسران در زمينه هاي مختلف اشاره ميکنند.
زارع شاهآبادي و سليماني(١٣٨٩) نيز در پژوهشي دريافتند که کليشه هاي پسران بيشتر ناظر بر قدرت، عقلانيت ، استقلال، خشونت و مشاغل ابزاري و مديريتي است ؛ در حالي که کليشه هاي جنسيتي دختران اشاره به عطوفت ، تأثيرپذيري ، وابستگي و گرايش به مشاغل خدماتي در بين آنان دارد.
Hyde, Fennema, Ryan, Frost & Hopp 2.
Berenbaum, Baxter, Seidenberg & Hermann 2.
McGivern, Huston, Byrd, King, Siegle & Reilly 3.
Postma, Jager, Kessels, Koppeschaar & van Honk 4.
Montagne, Kessels, Frigerio, Haan & Perrett 5.
Gender in Policy and Practice: Perspectives on Single-sex and Coeducational Schooling, 243-262.
"Single-sex Education in Northern Canada: A Case Study of Trapline Elementary School".
"Gender Matters in Elementary Education: Research- Based Strategies to Meet the Distinctive Learning Needs of Boys and Girls".
"The Impact of Single-Sex Education on the Performance of First and Second Grade PUBLIC School Students".
Sex Differences in Academic Strengths Contribute to Gender Segregation in Education and Occupation: A Longitudinal Examination of 167,776 Individuals.
"Single-Sex Education: What does Research Tell us?".