چکیده:
امروزه ظهور فناوری اطلاعات در حوزه صادرات موجب افزایش تجارت کالاها و خدمات صادراتی در حوزه جهانی شده است و همین امر دلیل محکمی برای ایجاد کیفیت در عرصه کالاهای تولیدی در بازار رقابت جهانی شده است. کیفیت و سرعت عرضه کالاهای صادراتی در یک کشور باعث میشود رتبه صادراتی آن کشور در بازارهای بینالمللی نیز افزایش یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اعمال نفوذ سیستمهای کسبوکار بر عملکرد زنجیره تأمین با در نظر گرفتن نقش تعدیلکننده نوآوری فرآیند و عدم اطمینان میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکتهای صادراتی استان تهران در نظر گرفته شده است. برای بهدست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده گردید و برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای تحلیلی تحقیق نشان میدهد عوامل سازمانی شامل جهتگیری فنآوری فعال، اتصال فناوری اطلاعات، ارتباطات داخلی تأثیر مثبتی بر اعمال نفوذ سیستمهای کسبوکار دارد. همچنین مشخص شد عوامل درون سازمانی شامل ایضاً فشار اعضای زنجیره تأمین و کیفیت ارتباط با اعضا تأثیر مثبتی بر نفوذ سیستمهای کسبوکار دارد. درحالیکه تأثیر نوآوری فرآیند و عدم قطعیت به عنوان تعدیلکننده تأیید نشد. با توجه به رقابتی شدن و شرایط حاکم کشور درزمینه صادرات باید سعی کرد بستری مناسب برای ایجاد نوآوری فرآیندها ایجاد کرد تا با استفاده از فرآیندهای خودکار موجب افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینهها در زمینه صادرات شد.
Today, the emergence of information technology in the field of exports has increased the trade of goods and export services in the global field, and this has been a strong reason for creating quality in the field of manufactured goods in the global competitive market.The quality and speed of the supply of exported goods in a country also increases the country's export ranking in international markets.The aim of this study was to investigate the effect of business systems leveraging on supply chain performance by considering the role of moderating process innovation and uncertainty.A stratified random sampling method was used to obtain the sample size, and a standard questionnaire was used to collect the data.Structural equation modeling and SmartPLS software have been used to analyze the data.Analytical findings of the research show that organizational factors (including the direction of active technology, information technology connection, internal communication) have a positive effect on the influence of business systems leveraging.It was also found that intra-organizational factors (including the pressure of members of the supply chain and the quality of communication with members) have a positive effect on the influence of business systems leveraging.However, the effect of process innovation and uncertainty was not confirmed as a moderator.Due to the competitiveness and the prevailing conditions in the country in the field of exports, it is necessary to create a suitable platform for innovation in processes, so that using automated processes increases speed and accuracy and reduces costs in the field of exports.
خلاصه ماشینی:
اعمال نفوذ سيستم هاي کسب وکار بر عملکرد زنجيره تأمين شرکت هاي صادراتي استان تهران با درنظرگرفتن نقش تعديل کننده نوآوري فرآيند و عدم اطمينان اميرمحمد خاني ١، محسن مطيعي 2* تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٤/٠٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٥/٢٨ چکيده امروزه ظهور فناوري اطلاعات در حوزه صادرات موجب افزايش تجارت کالاها و خدمات صادراتي در حوزه جهاني شده است و همين امر دليل محکمي براي ايجاد کيفيت در عرصه کالاهاي توليدي در بازار رقابت جهاني است .
جاکوبز و همکارانش (٢٠١٦) نشان دادند که برقراري ارتباط داخلي مناسب يک فضاي احترام بين کارکنان و سازمان ها ايجاد مي کند که منجر به روابط باز، اعتماد و درک متقابل مي شود؛ بنابراين اين مطالعه ، عوامل سازماني را به عنوان دلايلي که شرکت ها مايل به استفاده از سيستم هاي کسب وکار هستند، در نظر ميگيرد، جايي که جهت گيري فناوري فعال ، اتصال فناوري اطلاعات و ارتباطات داخلي به عنوان فاکتورهاي سازماني که ممکن است اعمال نفوذ سيستم هاي کسب وکار را تسهيل کند، پذيرفته ميشود.
نتيجه گيري هدف اين پژوهش بررسي تأثير اعمال نفوذ سيستم هاي کسب وکار بر عملکرد زنجيره تأمين با در نظر گرفتن نقش تعديل کننده نوآوري فرآيند و عدم اطمينان در شرکت هاي صادراتي استان تهران است .
Information sharing and business systems leveraging in supply chains: An empirical investigation of one web-based application.
The performance of contingencies of supply chain information integration: The roles of product and market complexity.
Supply Chain Management: An International Journal, 18(2), 115-131.
Supply Chain Management: An International Journal, 18(2), 115-131.