چکیده:
پرسش اصلی مقاله حاضر "بررسی تفکر فراجنسیتی به زن در جامعه مطرح شده از نظر فارابی"است. به عبارت دیگر هدف این است که روشن شود؛ شالوده های فکری فارابی در طرح مدینه فاضله او نسبت به زن؛ چیست؟ فلسفه سیاسی برای زنان در زندگی سیاسی، وظیفههایی را ترسیم میکند و این در حالی است که فارابی نیز بهعنوان فیلسوف برتر زمان خویش ارتباطی عمیق میان اندیشههای فلسفی یونانی با دستورات و آموزههای دین اسلام برقرار نموده است. همچنین فارابی به تاسی از حکمای یونان، انسان را مدنی بالطبع میداند و با نگاهی انسانمدار و فضیلت محور و تقریبا فارغ از جنسیت به شخصیت زن میپردازد. این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی به بررسی آراء فارابی درباره ی جایگاه زن در جامعه مدنی مطلوب پرداخته است.در آثار فارابی واژه هایی مثل نساء و نسوان و رجال کمتر مشاهده می شود. وی همواره از واژه هایی عام و فراگیر در نظریه های فلسفی خود استفاده کرده است یعنی وی در تفاضل بین ابناء بشر جنسیت را محور تفکیک قرار نمیدهد. در نگاه انسانشناسی او جنسیت مداخلهی در انسانیت ندارد. تا بدین وسیله دیدگاه فرا جنسیتی خود را به تصویر بکشد.
The main question of the present article is "Study of the position of women in Farabi democratic society". In other words, in Farabi's view, can women also be considered a place in a democratic society? Political philosophy portrays tasks for women in political life, while Farabi, as the leading philosopher of her time, has established a deep connection between Greek philosophical thought and the teachings of Islam. Also, according to Greek scholars, Farabi considers man to be a civil citizen by nature and deals with the female character with a humanistic and virtuous orientation and almost independent of gender. This research has descriptively and analytically examined Farabi's views on the status of women in a desirable and democratic civil society. Al-Farabi has always used general and all-encompassing terms in his philosophical theories, that is, he does not place gender at the center of the distinction between human beings. In his anthropological view, gender does not interfere with humanity.
خلاصه ماشینی:
ir مقدمه تصور و اندیشه ها در جایگاه زنان در یک مدل متعالی و انسانی یعنی همان مدینه فاضله موضوع چالشی است فلاسفه بسیاری در این زمینه نظریات خود را مطرح کرده اند فارابی به عنوان یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان اسلام با نگاهی متمایز از دیگران به جایگاه زنان در جامعه سعادتمند گسست فکری را نسبت به فلاسفه یونانی هم عصر خود ایجاد کرده است بنا براین مسأله اصلی این مقاله بررسی اصول و مبادی فلسفه وی در فهم انسان محورانه و فراجنسیتی فارابی در جایگاه زنان است بازنمایی شالوده های آراء فارابی به جایگاه زن در جامعه مردم سالاری و التفات انسان محورانه فارابی در باب زن و گسست آراء وی از فلاسفه یونان است و فارابی در نظام مردم سالاری اسلامی بر برتریجویی های نامعقول جنسیتی تاکید ندارد.
هدف نخست : شالوده ای گسست آراء فارابی در تکوین زن چیست ؟ آموزه های برگرفته از قرآن کریم گسست در آراء فلاسفه فارابی در زمینه تکوین زن ایجاد کرده است قرآن مجید در ابتدا تصورات غلطی که در اذهان مردم نسبت به زنان و خلقت آنها وجود داشته را اصلاح نمود و این دیدگاهها را مورد نکوهش قرار داده است و در خصوص نحوه آفرینش با عباراتی بی نظیر ذهن متفکران و فلاسفه جهان را تا هم اکنون به خود معطوف نگاه داشته است ,Forooghi) (١٩٨٤ و از جمله تصورات مذموم وباطلی که نسبت به زن و نحوه خلقت در ذهن ها شکل گرفته بود :» در تورات منحرف شده ، چنین آمده است که "زن از یکی از دنده های مرد آفریده شد" « (تورات : آیه های ٢٢و٢٣ قسمت دوم از سفر تکوین ).