چکیده:
اقامتگاههای بوم گردی یکی از مباحث جدید در گردشگری جهانی است، مسئولیت پذیری اجتماعی در صنعت گردشگری و این اقامتگاه ها، جذابیتهایی را برای افراد و سازمانها بهوجود آورده است. هدف این تحقیق کشف مولفه های مسئولیت پذیری اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی کشور است. این تحقیق دارای فلسفه تفسیری، رویکرد استقرایی، روش کیفی و استراتژی دادهبنیاد با رویکرد ظاهرشونده است. تجزیه و تحلیل آن از طریق روش کدگذاری گلیزر انجام شد. جامعه مورد مطالعه اقامتگاه های بوم گردی کشور، خزانه کیفی مدیران اقامتگاههای درجه یک کشور، خبرگان دانشگاهی و مسئولین بالارتبه مدیریت گردشگری کشور بودهاند. نمونه مورد مطالعه نیز 25 نفر از این افراد بودند. این تحقیق از خرداد 1398 تا فروردین 1399 انجام شد. در مرحله کدگذاری نظری، مولفهها و مقولات استخراج شده، بر اساس خانواده «ابعاد» مفهومسازی شدند. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی در اقامتگاه های بوم گردی شامل 6 مولفه و 23 مقوله می باشد. این مولفهها شامل فرهنگ اجتماع محور، قانون، کسب وکار اجتماع محور، توجه محیطی، خیرخواهی و پاسخ گویی به ذی نفعان داخلی است. هریک از این مولفه ها به مدیران کمک می کنند تا بدانند در اقامتگاه های بوم گردی باید بر چه ویژگی هایی تمرکز کنند تا بهتر بتوانند مسئولیت اجتماعی را پیاده سازی کنند.
Ecolodge are one of the new topics in global tourism, social responsibility in the tourism industry and these resorts have created attractions for individuals and organizations. The purpose of this study is to explore the components of social responsibility in ecotourism resorts in the country. This research has an interpretive philosophy, inductive approach, qualitative method and data-based strategy with an apparent approach. It analyze by Glaser coding method. The study population was the country's eco-tourism resorts, the quality treasury of the country's first-class resort managers, academic experts and senior officials of the country's tourism management. The study sample was 25 of these people. This research conduct from June 2019 to April 2020. In the theoretical coding stage, the extracted components and categories conceptualize based on the "dimensions" family. The results showed that social responsibility in ecotourism resorts includes 6 components and 23 categories. These components include community-based culture, law, community-based business, environmental attention, benevolence, and accountability to internal stakeholders. Each of these components helps managers understand what features they should focus on in eco-lodges in order to better implement social responsibility.
خلاصه ماشینی:
اين موضوع بيانگر ارتباط متقابل بين سازمان و ذينفعان خود ميباشد که اهميت مسئوليت اجتماعي آنان را نشان ميدهد و اين ارتباط به گونه اي است که سازمان نميتواند بدون جامعه هويت داشته باشد و جامعه نيز بدون وجود سازمان ها شکل نميگيرد (موراليت ، پادگت و گالان ١ ٢٠١٢: ١٢٠٠) در نتيجه اين انتظار وجود دارد که سازمان ها به گونه اي فعاليت کنند که با به وجود آوردن اطمينان لازم نسبت به پاسخگويي مناسب ، تأثير مثبت نتايج حاصل از فعاليت هاي خود را به حداکثر ممکن برسانند و جامعه نيز با فراهم کردن بستر مناسب براي ايجاد بازده توسط سرمايه گذاران ، باعث رشد و پيشرفت سازمان ها باشد (همان ).
در جهت تحقق اين مطلب ، پژوهشگران اعتقاد دارند که مطالعات مربوط به مقوله مسئوليت پذيري اجتماعي سازمان ها بايد رويکردي عملي و کاربردي داشته باشد و به همين منظور انجام تحقيقات کاربردي با رويکرد شناسايي الگوهاي لازم براي پذيرش و اجراي مسئوليت پذيري اجتماعي در سازمان ها از اهميت زيادي برخوردار شد (پرز و رودريگرز٢، ٢٠١٤) و موضوع مورد توجه اين است که تفاوت بين سطح مسئوليت پذيري اجتماعي در کشورهاي توسعه يافته و کشورهاي در حال توسعه ، به دليل تفاوت در ابعاد اجتماعي، اقتصادي و پيشرفت فناوري ميباشد (يگانه حساس و برزگر، ١٣٩٢) و اين نشان ميدهد گرايش به تقليد و کپيبرداري از مدل ها و الگوهاي کشورهاي پيشرفته دنيا در فرهنگ جامعه ما کارايي ندارد (خنيفر و ديگران ، ١٣٩٧).
Residents' perceptions of hotels' corporate social responsibility initiatives and its impact on residents' sentiments to community and support for additional tourism development, Journal of Hospitality and Tourism Management, 39, 117–128 Macerinskiene, I.