چکیده:
یکی از مفاهیم مطرح در سنت بودایی و به ویژه بودایی مهایانه مفهوم" بدهیچیته" است.مفهومبودایی بدهیچیته در دو معنای اولیه و ثانویه یا جزیی وکلی بهکارمیرود. بدهیچیتهدرمعنای اولکه میتوان آن را بیداری دل ترجمه کرد تقریبا معادل مفهوم یقظه در عرفان اسلامیاست، و آن سرآغاز مسیری است که یک سالک بودایی طی میکند تا خود و سایر موجودات را از رنج نجات و به رهایی برساند. به همین دلیل این مفهوم در بودایی مهایانه دارای اهمیت ویژه است. در این طریقت بدهیچیته ازگامهای دهگانه "بدهیستوه "یا سالک آرمانی این طریق در سیر وسلوک عرفانی به شمار نمیآید و آن را از مقدمات ورود سالک به طریقت میدانند.بدهیچیته در معنای کلی و اصلی امری وجودی و مطلقی است که همگان در ذات خود از آن بهرهمند هستند و تا ابد بدون تغییر باقی میماند. این مفهوم از بدهیچیته معادل "شونیتا،" "دهرمهکایه "و "تتهتا "است.
One of the concepts in the Buddhist tradition, and especially in Mahayana Buddhism, is the concept of "debt-what". Debt, in the first sense, which can be translated as awakening of the heart, is almost equivalent to the concept of moment in Islamic mysticism, and it is the beginning of the path a Buddhist seeker takes to save himself and other beings from suffering. This is why this concept is so important in Mahayana Buddhism. In this way, indebtedness is one of the ten steps of "debt" or the ideal seeker. They benefit and remain unchanged forever. This concept of debt's is equivalent to "shunita", "dahrmekaya" and "tehta".