چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تأثیر اعتماد بر یادگیری سازمانی و تعیین نقش میانجی اینرسی در تأثیر اعتماد بر یادگیری سازمانی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت و روش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل مدیران، معاونان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان در سال 1398 بوده که از بین 300 نفر از آنان، 160 نفر با استفاده از نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی سازه و روایی محتوایی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار های SPSS24 و Amos24 صورت گرفت. براساس نتایج اعتماد، اعتماد عمودی و اعتماد نهادی بر یادگیری سازمانی تأثیر مستقیم و معنادار دارد، اعتماد جانبی بر یادگیری سازمانی تأثیر معناداری ندارد و همچنین میانجی گری اینرسی در رابطه بین اعتماد و یادگیری سازمانی مورد تأیید قرار نگرفت.
The purpose of this study was to determine the effect of trust on organizational learning and to determine the mediating role of inertia on the impact of trust on organizational learning in the Department of Natural Resources of Isfahan province. The purpose of this study is applied and based on the nature are the descriptive-correlation method. The statistical population included managers, deputies and experts of the General Department of Natural Resources and Watershed Management of Isfahan Province in 1398. out of which 300, 160 people were selected using stratified random sampling in proportion to the volume. Structural validity and content validity were used to evaluate the validity of the questionnaire. Data were analyzed using SPSS24 and Amos24 software. Based on the results of trust, vertical trust and institutional trust have a direct and significant effect on organizational learning, lateral trust does not have a significant effect on organizational learning, and inertial mediation in the relationship between trust and organizational learning was not confirmed.