چکیده:
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی شیفتگی تحصیلی بر اساس مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی در دانش آموزان هنرستانی شهر کرج بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان هنرستانی شهر کرج در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه 150 نفر از این دانش آموزان بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن (2007) و به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب و به پرسشنامه شیفتگی تحصیلی (AFQ) مارتین و جکسون (2008)، سیاهه مجذوبیت تحصیلی (SEI) سالملا-آرو و آپادایا (2012)، مقیاس انگیزش تحصیلی (AMS) والرند و همکاران (1992) و مقیاس خوشبینی تحصیلی (AOS) اسچنموران و همکاران (2013) پاسخ دادند. داده های جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی با شیفتگی تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد (0/01> P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 65/4% درصد از کل واریانس شیفتگی تحصیلی بهوسیله مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی تبیین میشود. نتایج حاصل از این یافتهها بهضرورت توجه به مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی در بهبود شیفتگی تحصیلی تاکید کرد.
The purpose of this study was to prediction of academic flow based on academic engagement, motivation and optimism among high school Karaj city. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the female students’ high school Tehran city in year academic 2018-2019. In this study, according to cluster sampling method, 150 student by formula Plant of Tabachnick & Fidell (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the academic flow questionnaire (AFQ) of Martin & Jackson (2008), schoolwork engagement inventory (SEI) of Salmela-Aro & Upadaya (2012), academic motivation scale (AMS) of Vallerand and et al (1992) and academic optimism scale (AOS) of Tschannen‐Moran and et al (2013). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression by enter method. Findings showed that there was significant correlation between personality characteristics, emotional intelligence and spiritual intelligence with academic flow (P<0/01). Regression analyses also revealed that 65/4% of variance of academic flow was explained by academic flow based on academic engagement, motivation. Result revealed that academic flow based on academic engagement, motivation essential in effectuating academic flow.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و ششم، مردادماه 1399، صفحات 11-1 چکیده هدف از انجام این پژوهش پیشبینی شیفتگی تحصیلی بر اساس مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان هنرستانی شهر کرج بود.
در یک جمعبندی میتوان گفت که شیفتگی تحصیلی میتواند تحت تأثیر متغیرهای متفاوتی باشد که بهطور مستقیم و غیرمستقیم با سازههایی چون مجذوبیت تحصیلی، انگیزش و خوشبینی تحصیلی در ارتباط است، اما پژوهشی که روابط پیوند با مدرسه با این متغیرها را تاکنون در قالب یک مطالعه منسجم موردبررسی قرار داده باشد موجود نیست، لذا این پژوهش در راستای رفع این خلأ پژوهشی به این سوال پاسخ خواهد داد که آیا شیفتگی تحصیلی بر اساس مجذوبیت تحصیلی، انگیزش و خوشبینی تحصیلی قابل پیشبینی است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است که باهدف پیشبینی سبك زندگي بر اساس سرسختي روانشناختی و فشار رواني در زنان مبتلابه فشارخون شهر كرمانشاه انجام شد.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش پیشبینی شیفتگی تحصیلی بر اساس مجذوبیت، انگیزش و خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان هنرستانی شهر کرج بود.
The Academic Motivation Scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education.
In this study, according to cluster sampling method, 150 student by formula Plant of Tabachnick & Fidell (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the academic flow questionnaire (AFQ) of Martin & Jackson (2008), schoolwork engagement inventory (SEI) of Salmela-Aro & Upadaya (2012), academic motivation scale (AMS) of Vallerand and et al (1992) and academic optimism scale (AOS) of Tschannen‐Moran and et al (2013).